El nou comissionat per a la Gestió del Turisme Sostenible de l’Ajuntament de Barcelona, el geògraf i professor universitari José Antonio Donaire, xoca amb Jaume Collboni per l’ampliació de l’aeroport del Prat. En un fil que va publicar a la xarxa X el setembre passat [veure aquí], Donaire es posiciona clarament en contra de fer més gran la infraestructura aeroportuària barcelonina.

“Ampliar l’aeroport del Prat és probablement un error majúscul. Entenc els perquès, els valoro, i intento integrar-los en la valoració final. Però em pesen moltíssim els arguments contraris”, va escriure a X el setembre passat. En la seva reflexió, Donaire apuntava que per portar els turistes a Barcelona (bàsicament en avió) “emetem nou milions de tones de CO₂ a l’atmosfera, és a dir, com 20 milions d’ossos polars. Tot Barcelona (gent, cotxes, indústries) n’emet tres milions, tres vegades menys”.

“Llençar els diners”
En opinió del professor de la Universitat de Girona, volar serà cada vegada més car “perquè hem començat a incorporar (una part de) les externalitats dels avions. Volarem menys perquè serà molt més car, i volarem millor”. I es preguntava: “Per què ampliem una infraestructura d’un sistema de transport condemnat a reduir-se?”. Segons Donaire, “fer més carreteres i aeroports és llençar diners i territori a l’aigüera”.

En el fil, Donaire defensava que no es necessiten més avions, sinó més trens. “De fet, en necessitem moltíssims més perquè el Fit for 55 limitarà l’ús del vehicle privat i si no tenim alternativa de transport col·lectiu, condemnem les classes populars a la immobilitat”. El Fit for 55 és un paquet de mesures de la Unió Europea per reduir les emissions dels gasos amb efecte hivernacle un 55% el 2030.

Els vols directes estan sobrevalorats
Amb tesis més pròximes a Barcelona en Comú i ERC que al PSC en aquesta qüestió, el nou comissionat per a la Gestió del Turisme Sostenible també subratllava el setembre passat que els vols directes estan sobrevalorats. “Imaginem una senyora que viu a Hong Kong i que té previst assistir al Mobile. Em voleu convèncer que la seva decisió depèn de si hi ha un vol directe a Barcelona o ha de fer escala a París? Anar de Hong Kong a Barcelona en un vol directe són 12 hores i mitja. Amb una escala (París, Londres), són unes 15 hores. I estem discutint de veres que la decisió de venir o no al Mobile estarà condicionada per aquella hora d’espera al Charles de Gaulle?”.

La proposta que el govern de Salvador Illa ha acordat amb Aena és que la pista del mar de l’aeroport s’allargui uns 500 metres, per la banda de la Ricarda, i passarà de 2.660 metres a 3.160 de carrera d’enlairament per poder acollir “vols intercontinentals amb avions de fuselatge ample i amb la mínima incidència possible en els espais d’interès natural”. Les obres es preveu que estiguin enllestides l’any 2033 i costaran uns 3.200 milions d’euros. També inclouran construir la nova terminal satèl·lit i remodelar la T1 i la T2.
Passar de la promoció a la gestió
En la roda de premsa de presentació de Donaire, tant ell com l’alcalde han insistit en la necessitat de canviar el model turístic de Barcelona i passar de la promoció a la gestió i la sostenibilitat. L’expert, responsable tècnic del Compromís Nacional per un Turisme Responsable i de l’estudi sobre el límit de capacitat d’acollida de Barcelona, sosté que “s’ha de construir un model turístic que respecti la qualitat de vida dels residents de la ciutat” i que Barcelona ja ha arribat al seu “límit” turístic de visitants, amb 15,5 milions anuals.