La croada municipal contra els trixis dona els primers fruits. De moment, si més no. Una escletxa administrativa ha permès a la Guàrdia Urbana treure del carrer un bon nombre d’aquests vehicles turístics i enviar-los alguns mesos al dipòsit municipal. Fonts veïnals confirmen al TOT Barcelona que pràcticament no se’n veuen i que s’ha notat un canvi sobtat, després de mesos de proliferació i descontrol.

L’increment de pressió de la Guàrdia Urbana disposa ara d’un nou recurs, que ha tingut més efecte dissuasiu que els controls anteriors. Ara els vehicles són confiscats per no disposar de cap llicència d’activitat econòmica a l’espai públic, una fórmula diferent a la usada per vehicles mal estacionats o que dificultin el pas de vianants. Per cada tricicle retirat s’obre un expedient administratiu, que ha de fer el seu curs, confirmen fonts municipals. I fins que no es dicta resolució amb la multa que li correspon –el que pot trigar unes quantes setmanes– el conductor o el propietari del vehicle no pot recuperar-lo del dipòsit.

La perspectiva de tenir retingut el vehicle durant un temps indefinit ha forçat una aturada momentània del mercat de trixis, també coneguts com a rickshaws o tuk-tuk per les seves similituds amb vehicles de passatgers amb tracció humana a Àsia. La major part són conduïts per immigrants, com a autònoms: una feina precària i amb molta fluctuació en els ingressos, que ara es veu abocada a encara més incertesa. Els propietaris o proveïdors dels vehicles, que solen ser empreses locals, difícilment s’arriscaran a invertir en nous vehicles si poden acabar també confiscats pel que els conductors es troben sense eina de treball.

Veïns contra els rickshaws

“Portem molts anys demanant l’eliminació d’aquests vehicles, vista la manera de col·lapsar els nostres carrers, provocar accidents i concentrar activitats incíviques i de tràfic de drogues i alcohol (i més coses)”, ha asseverat l’Associació de Veïns de la Barceloneta en un post a les xarxes socials. L’entitat confia que la nova situació es converteixi en “definitiva” i que la Generalitat “també es pronunciï en aquest sentit, escoltant les demandes veïnals”.

De fet, les darreres hores circula un vídeo de whatsapp en whatsapp, gravat presumptament per un conductor a qui acaben de comissar el tricicle. A les imatges mostra agents de la Guàrdia Urbana amb altres vehicles turístics aturats i recomana a qui operi en un d’aquests tuk-tuks que el guardi immediatament si no vol trobar-se com ell.

Regulació catalana

I és que, segons el consistori, la clau per acabar amb la proliferació de trixis la té la Generalitat. El govern d’Ada Colau ha demanat públicament al Govern català que prohibeixi aquesta activitat, que opera com a “transport de viatgers”. A més, el plenari de dijous passat va aprovar un veto parcial als tricicles, que han quedat desterrats del districte de Sant Martí. Sense una regulació catalana, l’administració local posa pedaços per obstaculitzar el negoci i contenir una realitat molt dinàmica.

L’AVV del barri mariner dóna per fet que la solució a aquest fenòmen “no s’arregla en un dia” però celebra el parèntesi després d’una temporada “impracticable”. Assumeix, això sí, que pagaran justos per pecadors perquè hi havia alguns vehicles amb llicència que “respectaven les normes i no feien escàndol” que ara resultaran “damnificats” de forma col·lateral. Tot i així, veuria marge perquè pugui permetre’s en un futur un número “reduït” de trixis que treballin amb normes “com cal”, a través d’una normativa clara per tot Catalunya. “Les dues administracions s’haurien de posar d’acord i impulsar una estratègia conjunta”, conclou.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Barceloní. a juny 29, 2022 | 07:32
    Barceloní. juny 29, 2022 | 07:32
    Aixó no lliga gens amb el guardó del turisme sostenible.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa