A l’espera de l’arribada d’americans i britànics per remuntar el turisme

Només quatre de cada deu hotels estan oberts i el sector calcula que no reobriran més del 65% aquest estiu

El sector turístic de Barcelona es mostra prudent amb la progressiva arribada de turistes a la ciutat des que, des de dilluns, poden entrar a l’Estat si ja tenen la pauta de vacunació completa. Consultats per l’ACN, tant el president del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, com el director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, Manel Casals, subratllen que per ara els visitants seran europeus però que els mercats emissors més importants són el nord-americà i el britànic, que espera que el seu govern inclogui l’Estat com una destinació segura. Mentrestant, el director del Gremi de Restauració de Barcelona, Roger Pallarols, admet que hi ha un “optimisme creixent” i avisa: “Barcelona no es pot permetre un altre estiu en blanc”.

“És evident que la norma que impera és la prudència perquè encara estem molt lluny del volum de visitants que la ciutat necessita per subsistir”, assenyala el director del Gremi de Restauradors, que troba a faltar –per part de les administracions- que la ciutat sigui més “molt més lluitadora” per atraure els viatgers. Pallarols recorda que encara hi ha una Barcelona que va a “dues velocitats”, amb una “zona zero”, on la mobilitat dels turistes és “essencial”.

Amb tot, considera que l’escenari que s’obre d’ara en endavant és “bastant positiu” però adverteix que les empreses han de ser prudents si la presència de turistes “continua sent minsa”. “Hi ha una part de la restauració que ha de pensar molt bé a obrir perquè implica una multiplicació de la despesa i si no hi ha públic suficient pot agreujar la ja greu situació de moltes empreses”, afegeix.

Activitat per sota de l’habitual

Qui també encara té una activitat molt per sota de l’habitual són els hotels. Segons explica el director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, Manel Casals, en una entrevista a Catalan News, només quatre de cada deu hotels estan oberts a Barcelona des de mitjans de maig fins ara. “Activitat hotelera fins a dia d’avui no n’hi ha hagut”, resumeix.

De cara a aquest estiu, Casals admet que és “una mica complicat” fer previsions però pronostica que es podrà obrir fins a un 60% o un 65% de la planta hotelera amb una ocupació del 35%. “Amb la totalitat dels hotels oberts, parlaríem d’un 20% respecte les pernoctacions que estem acostumats”, calcula. Traduït en xifres absolutes, seran entre 12.000 i 15.000 persones aquest estiu davant les 60.000 d’un any sense pandèmia amb un 85%-90% d’ocupació.

El president del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, treballa amb percentatges similars, ocupacions que ronden entre el 20% i el 30%, i amb una facturació equivalent al 10% del 2019. “El punt de partida és molt baix, la millora és constant però lenta”, opina.

El perfil: europeus i parelles sense fills

El perfil de turista que espera el sector és de proximitat, com a màxim de nivell europeu, com portuguesos, francesos, italians, belgues, holandesos i del mercat espanyol. El director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, Manel Casals, espera que el mercat nord-americà i britànic –els més importants- es puguin recuperar parcialment abans d’acabar l’estiu.

Torres, per la seva banda, també situa aquest horitzó en els dos pròxims mesos aproximadament, moment en què la millora d’ocupacions ja podrà ser “substancial”. Mentrestant, també espera turistes europeus i espanyols i una presència residual de nord-americans. De moment, ja dona una part de l’estiu per perdut i reuneix totes les esperances de cara a l’agost setembre.

Campanyes de promoció turística

Un cop hagi passat l’estiu, Turisme de Barcelona ja té en marxa diverses campanyes de promoció de cara als propers mesos, com una destinada a captar nòmades digitals o d’altres dirigides a un públic més de proximitat perquè redescobreixi la gastronomia, la cultura i Barcelona com a capital mediterrània, segons detalla la directora de Turisme de Barcelona, Marian Muro. També en durà a terme aquest estiu, com la conjunta amb Sevilla encarada al mercat francès i que es va presentar aquesta setmana, i una altra que es donarà a conèixer avui sota el nom de “Barcelona x tu. Tu x Barcelona”.

Més a mig termini, Turisme de Barcelona planeja una campanya per a Israel, un mercat “interessant” ja que té una disposició per viatjar “molt alta” en ser un dels països on la vacunació s’ha consolidat més ràpid. I a finals d’any, Turisme de Barcelona començarà una gira als Estats Units per promocionar la capital catalana i Catalunya. Muro recorda que és el primer mercat i que té un “grau de repetició molt important”.

Més informació

Comentaris

    ciutadà 12/06/2021 12:00 pm
    Em sembla què, tal com està el pati, podem esperar asseguts.

Nou comentari