El síndic de greuges de Barcelona, David Bondia, insta l’Ajuntament a prohibir la publicitat de begudes alcohòliques en tots els suports municipals i promocionals que gestiona. Entre aquests, Bondia cita el transport públic, com la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), “els convenis de col·laboració i d’autorització paisatgística, les accions promocionals derivades dels acords de patrocini i les col·laboracions amb esdeveniments”, diu una resolució del defensor dels barcelonins davant del consistori a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona.
A mitjans de juliol del 2024, el síndic va decidir obrir una actuació d’ofici després de constatar la presència de publicitat d’alcohol en busos de TMB, marquesines de bus i del tramvia i en bastides d’edificis amb anuncis fruit d’acords amb l’Institut Municipal del Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida. De fet, tal com explica Bondia, la direcció de Comunicació de l’Ajuntament admet l’aparició de logotips de begudes alcohòliques, si tenen menys de 20°, en patrocinis de l’Institut de Cultura o de Barcelona Esports, i de campanyes de begudes alcohòliques, de menys de 23°, a la xarxa de metro i bus i en elements del paisatge urbà, entre altres exemples.

L’Ajuntament es limita a seguir la llei
Bondia recorda que des del 2009, els plans d’acció sobre drogues i addiccions de l’Ajuntament plantegen “la limitació o eliminació d’aquestes actuacions publicitàries”. A parer del síndic, el consistori “hauria d’aplicar les recomanacions dels seus propis plans d’acció, i avançar-se a la futura regulació de la Generalitat, però, ara com ara, s’ha limitat a actuar segons els criteris legals establerts, sense cap més limitació”.
La normativa actual prohibeix, entre altres supòsits, la publicitat d’alcohol dirigida a menors. Tampoc es pot associar el consum d’alcohol a la millora del rendiment físic o a l’èxit social o professional. Però les restriccions en els mitjans publicitaris són molt desiguals. Mentre a la ràdio i a la televisió “són molt estrictes”, a l’exterior (en tanques, plafons i transport públic) són força més “permissives”, subratlla Bondia.
El síndic conclou que l’actuació municipal està ajustada a dret, però no és eficaç per garantir el dret a la salut de la ciutadania en general i dels menors en especial. A més de vetar la publicitat i la promoció de begudes alcohòliques en tots els suports municipals, Bondia recomana -les resolucions del defensor no són d’obligat compliment per a l’Ajuntament- impulsar l’aprovació d’una normativa en aquest àmbit que vinculi tots els serveis i organismes municipals i consorciats.

L’alcohol, la substància psicoactiva més consumida
En el dictamen, Bondia esmenta que l’alcohol és la substància psicoactiva més consumida per la ciutadania de Barcelona i la causa principal de l’inici de tractaments mèdics. En el cas dels menors, el consum d’alcohol s’inicia a 13 anys i mig.
En opinió del síndic, és necessari “implementar mesures per canviar l’entorn físic, social, cultural i econòmic en què vivim les persones d’una manera que faciliti el canvi de conductes”. És el que es coneix com a “prevenció ambiental”, i que ha ajudat a reduir, per exemple, el consum del tabac.