Costa d’imaginar, però va haver-hi un temps en el qual el barri de la Dreta de l’Eixample (districte de l’Eixample) va tenir un petit parc d’atraccions urbà. D’aquesta manera ho ha recordat aquest dimecres la inauguració d’un faristol situat al carrer de Mallorca que commemora els Camps Elisis, uns jardins van tenir un temps curt de vida (exactament 19 anys) i que van acollir el primer parc d’atraccions de Catalunya, tal com assenyala l’Ajuntament en un comunicat. Tanmateix, afegeix que va ser un dels principals espais de trobada, d’oci i d’espectacles culturals de la Barcelona del segle XIX.
Els jardins van néixer el 1853 i van desaparèixer el 1872. Es trobaven a l’illa que hi ha entre els carrers d’Aragó, de Rosselló i de Roger de Llúria, ara plena d’edificis. Al parc, que era més antic que el mític Parc d’Atraccions Tibidabo, hi havia una muntanya russa, una fonda, una cafeteria i un saló de ball, fets per l’arquitecte Josep Oriol Mestres i decorats per Fèlix Cagé. Pel que fa als espectacles culturals, es va fer una interpretació d’una obra de Richard Wagner, Tannhäuser, i l’estrena de la versió catalana de La Marsellesa.
El final d’aquests emblemàtics jardins van arribar amb l’especulació urbanística, que va fer que entressin en decadència i es veiessin condemnats a escriure el seu final. El 1881 va canviar de propietari i es va construir el Teatre Líric – Sala Beethoven, que va acabar enderrocat al segle XX. Després es van construir els edificis d’aquesta zona del districte de l’Eixample.
150 anys de la Primera República
El regidor de Memòria Democràtica, Jordi Rabassa, i el regidor del districte de l’Eixample, Pau Gonzàlez, han participat aquest dimecres a l’acte de descoberta del faristol. La seva instal·lació s’ha fet en el marc dels actes de commemoració dels 150 anys de la Primera República.
