Pas endavant per dissenyar l’estació de la Sagrera per 3,7 milions d’euros

L'Ajuntament vol que la futura terminal sigui un referent arquitectònic, amb una coberta singular

El consorci públic Barcelona-Sagrera Alta Velocitat ha adjudicat per 3,7 milions d’euros la redacció del projecte arquitectònic, d’instal·lacions i urbanització d’aquesta gran estació ferroviària del nord de la capital catalana. El projecte té un termini d’execució de 24 mesos i detalla façanes, paviments interiors, instal·lacions, escales mecàniques, ascensors, àmbits per a la venda de bitllets, despatxos, sales d’espera, aparcaments, així com la urbanització de la coberta i la de l’entorn a l’estació. És a dir, tot allò imprescindible per a la posada en servei de l’estació.

Es tracta dels projectes que complementen les obres de l’estructura que actualment s’estan executant i constitueix l’últim pas necessari i imprescindible per a la finalització del desenvolupament de l’estació i la seva posada en servei. L’objecte del contracte és la redacció de dos grups de projectes constructius. Per un costat, l’arquitectura i les instal·lacions de l’estació ferroviària i la reposició de les urbanitzacions afectades: ronda i parc de Sant Martí. D’altra banda, l’arquitectura i instal·lacions de l’estació d’autobusos, accessos viaris subterranis i urbanització de la part de parc sobre la coberta de l’estació.

La proposta guanyadora defineix com serà la configuració arquitectònica global de la futura estació així com la seva integració urbana i el disseny de com serà la coberta-parc de l’edifici i els espais públics adjacents. De la proposta, destaca la coberta, adaptat a escala humana i que es pretén convertir en un nou element singular.

Obres en punt àlgid

Les obres de construcció de l’estructura de l’estació de la Sagrera estan en el punt àlgid de la seva execució. Al setembre del 2020, Barcelona Sagrera Alta Velocitat -la societat pública que coordina les actuacions de la Sagrera en les quals participen Adif Alta Velocitat, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya- va licitar el contracte per a la redacció dels projectes de l’arquitectura, les instal·lacions i la urbanització de l’estació. L’adjudicació es va resoldre el passat 11 de març a partir de la proposta de la mesa de contractació, participada per representants de totes les administracions intervinents i assessorada per una comissió d’experts integrada per tècnics dels col·legis professionals d’arquitectura, enginyeria industrial i enginyeria de camins, canals i ports.

No obstant, el procés de contractació es va suspendre cautelarment després de la presentació d’un recurs davant del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals. Finalment, després de la resolució del tribunal, s’ha contractat a l’UTE formada per Ayesa Enginyeria i Arquitectura, SA, b720 Arquitectura, SLP i Pegi Engineering, SL.

La tinenta d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha celebrat aquest nou pas en l’avenç dels treballs de l’estació, “uns treballs que de mica en mica van apropant a la que ha de ser la seva configuració final”, ha assegurat. Sanz ha expressat que “l’estació de la Sagrera ha de ser una estació de referència per la ciutat i, per tant, ha de comptar amb un disseny adequat, modern, que defineixi Barcelona i la converteixi arquitectònicament en una gran estació envoltada d’un urbanisme de primer ordre”.

Més informació

Nou comentari