Així seran els carrers de la superilla de l’Eixample: nous panots, més verd i sense asfalt

Un terreny permeable permetrà reutilitzar aigua de la pluja i el verd passarà de l'1% al 10% de la via

Els carrers de la superilla de l’Eixample de Barcelona tindran com a principal paviment un nou panot “més sostenible”. La segona tinenta d’alcaldia i titular d’Urbanisme a l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha explicat que el tradicional panot, símbol de la ciutat, no serà com el d’ara perquè cal actualitzar-ne la fabricació. “El panot serà actualitzat des d’una perspectiva funcional, serà porós“, ha dit Sanz. L’arquitecte en cap de Barcelona, Xavier Matilla, ha indicat que és necessari generar menys dependència del ciment i incorporar-hi elements reciclats.

Per això, ara s’obrirà un procediment d’innovació. Amb tot, Matilla ha matisat que la idea és “no discutir l’aspecte”. La innovació “està en la fabricació i el comportament funcional“, ha conclòs. Així, els nous carrers “del segle XXI”, com els anomena el govern municipal, no tindran llambordes ni asfalt sinó que seran una plataforma única –sense el desnivell de voreres– amb panot a banda a banda dels edificis. Sanz ha explicat també que es passarà de l’1% de verd a la via a un 10% mentre que un terreny permeable permetrà reutilitzar un 30% de l’aigua de la pluja amb sistemes de recuperació.

Segons dades municipals, els carrers actuals dediquen només un 1% de la superfície al verd. Els futurs carrers de la trama Cerdà n’hi dedicaran com a mínim el 10%. Es calcula que als 21 eixos previstos en el projecte Superilla Barcelona hi haurà fins a 4.000 arbres nous. També s’actuarà en el subsòl, i es passarà d’un subsòl compatcat i impermeable -pensat per al pas de vehicles- a un de permeable i fèrtil que afavoreixi el creixement del verd.

El vianant, protagonista indiscutible

Els carrers de Barcelona ara, ha resumit Sanz, són “l’asfalt i els cotxes” mentre que els nous protagonistes seran “el verd i el vianant”. En aquest sentit, els nous carrers seran pensats per a les persones i seran els cotxes qui s’hauran d’adaptar. “Els cotxes deixen de ser protagonistes per ser convidats”, ha indicat. Els vehicles hi podran circular a baixa velocitat, però donant preferència als vianants i sense recorreguts rectes, ja que hauran de girar en algunes cantonades. Amb tot, es garantirà la càrrega i la descàrrega, amb franges horàries concretes, ja que l’objectiu també és fomentar el comerç de proximitat.

Els eixos verds seran de plataforma única, sense cap tipus de barreres ni divisions. S’elimina la diferència d’alçades actuals entre la vorera i la calçada, l’asfalt desapareixerà i el paviment principal serà el panot. Per identificar edificis patrimonials, equipaments o llocs singulars es farà servir el granet, un material que a Barcelona ja es fa servir a les vorades. També s’instaurarà mobiliari urbà, com bancs, taules o elements de joc per fomentar els usos socials i es dissenyarà un enllumenat nou. Es passarà d’una il·luminació pensada per a la circulació de vehicles a una il·luminació a escala humana. Per això, els nous fanals seran més baixos, i se situaran en llocs centrals del carrer.

Els primers carrers que veuran tots aquests canvis seran Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell i quatre cruïlles, que seran places. Les obres de transformació començaran el juny del 2022 i està previst que finalitzin el primer trimestre del 2023. El govern municipal invertirà 37,8 milions d’euros en aquestes primeres transformacions, dels quals 32,8 seran per a l’execució dels eixos verds i 5 per a les places.

Comentaris

    Manel BCN 06/07/2021 6:55 pm
    Ja prou de frikades. Esteu dissenyant una Bcn per a gent que és ociosa o no treballa. Els q passegen normalment sóc jubilats però els q treballen normalment usen metro o cotxe o a peu. Aquesta obsessió ideològica amb el cotxe.us passarà factura.....molts ja estem.farts d.aquesta política sociocomunista...
      Carles 06/07/2021 11:51 pm
      Cap crítica al projecte? Miauuu
    madman 07/07/2021 10:58 am
    tornem a can fanga??

Nou comentari