La saturació de turistes que pateixen algunes línies d’autobús continua sent un problema al districte de Gràcia. Així ho van manifestar aquest dijous alguns integrants del Grup de Veïnes i Veïns la Salut Vallcarca, que es van personar a la seu del districte de Gràcia per enregistrar una instància, acompanyada de les 1.576 signatures de veïns, que demanava que es millori el servei del bus 116, ja que en moltes ocasions la gran afluència de turistes que l’agafen per anar al Park Güell impedeix als veïns fer-lo servir. La magnitud del problema es va veure també materialitzada entre els veïns que es van concentrar a la plaça de la Vila de Gràcia mentre s’enregistrava la instància.
Els orígens d’aquesta situació ve de lluny. Tal com explica en declaracions al TOT Barcelona una integrant del Grup de Veïnes i Veïns la Salut Vallcarca, Cèlia Suay, abans de la pandèmia els turistes no tenien constància de l’existència de l’autobús de barri i feien servir les línies 24, 22 o V19, també saturades. Després que el turisme tornés gradualment a Barcelona un cop superada la pandèmia, el panorama va canviar i els veïns també es van trobar amb problemes en els busos de la línia 116, que tenen una capacitat aproximada per a 20 persones. Les conseqüències que viuen són diverses. “No podem pujar a l’autobús durant la meitat del recorregut, quan durant aquest tenim clíniques, escoles, mercats o llocs de treball”, indica Suay, qui alhora insisteix que la situació és sobretot crítica entre les parades del Park Güell i la plaça Lesseps, on molts turistes baixen per agafar el metro de tornada al centre. “En realitat és un bus turístic”, afegeix.
Territori ple de pendents
Pel que fa a les zones més afectades, avisa que principalment són aquelles parts dels barris de la Salut i Vallcarca, on no hi ha més alternatives de transport que la línia 116 i destaquen per la contínua presència de carrers amb força pendent. Sobre els moments més crítics, assenyala que es produeixen durant els caps de setmana, quan van més visitants al Park Güell i, a més, els autobusos passen amb menys freqüència. Un dels aspectes més preocupants de tota aquesta problemàtica és que el pitjor de l’any encara no ha arribat. “La cosa s’anirà agreujant a mesura que ens acostem a l’estiu”, diu.
És per això que aquests veïns esperen que les 1.576 signatures recollides serveixin per millorar la situació. Suey recorda que ja les van ensenyar al Districte en el Consell de Barri de la Salut del passat 30 de novembre, quan els van contestar que tinguessin “una mica de paciència” perquè estaven fent un estudi sobre l’ús del bus al barri. “Demanem a l’Ajuntament que ens doni una resposta i també una reunió de treball amb la presidenta de TMB i regidora de Gràcia, Laia Bonet, per buscar junts solucions”, subratlla.
“Esperes de 40 minuts”
Una situació similar és la que es viu a les línies 22, 24 i V19. Tal com van denunciar el passat estiu a aquest diari des de les entitats Recuperem la Salut i Consell Veïnal del Turó de la Rovira, a molts veïns els resulta impossible agafar aquests autobusos per tornar a casa després de treballar o estudiar. La causa també són els turistes que van al Park Güel i als búnquers del Carmel. “A vegades no poden pujar passatgers que van en cadira de rodes”, va explicar en David Mar, un integrant del Consell Veïnal del Turó de la Rovira. Per part seva, la Maria Solanas, membre de Recuperem la Salut, va recordar el temps que la saturació feia perdre als veïns. “Hi ha gent que ha arribat a esperar tres autobusos a la plaça de Tetuan sense que el conductor es parés perquè estava ple de gent. Altres hem arribat a esperar 40 minuts”, va denunciar.