Mai havíem viscut un novembre com aquest. El seu inici ja va ser estrany menjant castanyes i panellets a unes temperatures més típiques d’un càlid setembre que olora a finals d’estiu que no de la tardor. Les temperatures van baixar, per fi, fa aproximadament 15 dies. Això, però, no ens ha fet encara tornar als novembres de fred sec que coneixíem.
Aquesta realitat, que tots els barcelonins l’han sentit en la seva pròpia pell, la confirmen dades meteorològiques d’aquest dimecres de l’Observatori Fabra. Sosté que la temperatura mitjana d’aquest novembre és de 15,2 °C, la qual cosa vol dir que es troba 3 °C per sobre de la mitjana climàtica que va del 1991 al 2020. Això no és tot. Aquesta dada també significa, segons l’Observatori Fabra, que es tracta del novembre més càlid des del 1914. Supera, fins i tot, el record més recent, que es va viure el 2020 i en el qual la temperatura mitjana era de 14,7 °C. Aquest mes és el setè mes consecutiu amb temperatures força superiors a les habituals.
La sequera, l’altre gran problema
Més enllà de les altes temperatures, un altre tema que ens fa saltar les alarmes i, inevitablement, pensar amb el canvi climàtic, són les poques pluges que han ruixat Barcelona els darrers 30 dies. D’acord amb l’Observatori Fabra, el nivell de precipitacions és de 7,6 mm, i això representa només un 13% del que hauria d’haver plogut un novembre amb condicions normals.
Si s’analitza el tema de la pluja des d’un punt de vista anual, el panorama també és preocupant. Aquest 2022 només s’han registrat, de moment, 247,7 mm, mentre l’any més sec de la sèrie climàtica de l’Observatori Fabra va ser 2021 amb 327,6 mm. En cas que el pròxim desembre no se superin els nivells de 2021, aquest any serà el més sec.
