“No pot ser que em facin viatjar a un lloc on hauré d’estar tancada”

Viatgers que tenien previst volar a països americans intenten solucionar les trabes d'última hora que s'han trobar pel coronavirus

L’Arancha i la Maria, filla i mare, han arribat a l’aeroport sense maletes i sense cap intenció de viatjar. Tot el contrari.

Qualsevol altre dia aquesta situació tindria un punt d’insòlit, però no avui. L’impacte del coronavirus arreu del món ha deixat col·lapsada la capacitat de resposta de moltes aerolínies i això ha provocat que, de retruc, l’aeroport de Barcelona s’hagi anat farcint de viatgers amb bitllets d’avió contractats per als pròxims dies que reclamen canvis d’última hora. Les línies telefòniques de les operadores els surten bloquejades i, sovint, la reacció automàtica de les famílies és apropar-se a l’aeroport per trobar una solució presencial. El principal motiu de les reclamacions són les mesures anunciades pels governs dels països on havien d’aterrar. Alguns diuen que no els acceptaran, directament, i altres els posen condicions, com que es confinin a casa. 

El cas de l’Arancha i la Maria n’és un clar exemple. La jove havia comprat un vol amb destinació al Perú, operat per la companyia Latam Airlines, per al divendres de la setmana vinent. Tanmateix, el que s’ha trobat per la gestió de la pandèmia infecciosa li ha fet capgirar els seus esquemes: “el govern peruà ha tirat endavant un decret que ens obliga a estar tancats a casa durant dues setmanes als que arribem d’Espanya”. Una decisió que, de fet, també afecta els que provinguin de França, Itàlia o la Xina.

Per això, desesperada, l’Arancha s’ha apropat fins al punt d’informació d’Aena a la terminal 1 de l’aeroport. Té 18 dies de festa de la seva feina i no vol passar-ne 14 confinada en un pis. La idea que s’havia fet era la de visitar la seva àvia i voltar per diferents punts del país. Ara, però, amb el risc de la propagació del coronavirus ha decidit renunciar a aquelles intencions per demanar que li ajornin uns mesos els passatges. No té una nova data tancada i quedaria satisfeta amb qualsevol altra proposta. Per tant, espera que aquesta flexibilitat l’ajudi perquè li acceptin la petició sense cobrar-li de més. “El que no pot ser és que em facin viatjar a un lloc on hauré d’estar tancada. Nosaltres no tenim cap culpa del coronavirus i el bitllet no és gens barat”, assegura. 

Ara per ara, ho té complicat. Quan s’ha apropat al punt d’informació de l’aeroport, el primer que han fet les treballadores d’aquest espai és recomanar-li que truqués al “912158…” però abans que acabés de dir-lo la mare, la Maria, ja les ha aturat. Era el mateix número de Latam Airlines que havien estat intentant contactar durant tot el dia. “No, ja n’estem fartes. No hi ha cap altra manera de parlar amb algú?”, es demanava la dona peruana. La resposta tampoc no les satisfaria. L’únic moment en què la companyia atén presencialment als viatgers és quan té vols actius en alguna de les terminals. I això, avui, ja no passaria. L’única possibilitat que els quedava era buscar a un altre lloc. L’última opció: anar a l’oficina del Corte Inglés on l’Arancha va comprar els bitllets. 

Els nord-americans, amb més pressa

Precisament del Corte Inglés és d’on venia el Carlos abans d’arribar a l’aeroport. S’ha trobat l’atenció al client del centre comercial col·lapsada i ha girat cua per buscar solució a la Terminal 1 del Prat. Malgrat els seus esforços, ha tornat a xocar amb un mur. La seva companyia, American Airlines, tampoc no atenia ja més peticions, perquè a partir del migdia no hi tenia més vols programats.

Ell tenia previst volar demà fins a Miami. El vol entrava dins del marge que encara permet arribar als Estats Units –a partir de les dotze de la mitjanit de divendres a dissabte, l’ordre del president Donald Trump és que no es permeti l’entrada de cap vol que provingui de la majoria de països d’Europa, entre els quals hi ha Espanya. Tanmateix, tot i estar dins del termini, al Carlos ja l’han avisat que pot ser que no pugui pujar a l’avió. Almenys això és el que alguns viatgers espanyols han assegurat que els ha passat a ells mateixos aquest matí en un vol amb destinació a Miami, operat per la mateixa companyia amb la qual pensava volar el Carlos. S’haurien quedat a terra. Davant d’aquesta possibilitat, les treballadores del punt d’informació han advertit al Carlos i l’home, espanyol, ha donat el seu viatge per cancel·lat. “Ja m’ho sospitava, ja. Però necessitava que algú m’ho expliqués cara a cara”, ha afegit.

Els treballadors d’Aena, tot i desconèixer la gestió que fa American Airlines dels seus últims vols amb destinació als Estats Units que podran operar des del Prat, apunten que les terminals, els darrers dies, s’han vist com creixia exponencialment el nombre de nord-americans que s’apressaven a agafar un vol i sortir del país. Molts lluitaven allà mateix per aconseguir canviar la data del seu avió, previst per a la setmana vinent. “És una bogeria, ara tots els avions van plens i molta gent que vol marxar s’haurà de quedar tant sí com no”, explica una treballadora de l’aerolínia Level que atén els viatgers que volen embarcar maletes. 

“També hi ha hagut molts mexicans desesperats”, concreten les treballadores del punt d’informació d’Aena. I efectivament, la Lucena i el Martín, ho confirmen. Són de Mèxic DF. “Vam venir per a tres setmanes, però volem marxar ja per si de cas”, diu l’home. És el desè dia que estan a Barcelona i el seu govern no ha decretat cap mesura extraordinària perquè fa a la recepció de vols, però, encara i així, no se’n refien. “Tot pot canviar molt ràpidament i no volem que ens enxampi sense poder-hi respondre”, matisa la dona. Per ells, això no és una exageració, sinó, simplement, ser precavits. 

Més informació

Nou comentari