L’enderroc d’una benzinera descobreix un curiós passatge desaparegut

La història del passatge de Ferran Alsina ha quedat a la vista durant uns mesos, abans que s'alcés el nou edifici que s'hi està construint

Si alguna cosa han refermat els amants de l’urbanisme a Barcelona els últims anys és que cal estar ben atent als enderrocs de benzineres, perquè mai se sap que en poden descobrir. L’any passat es va trobar un mural retro de ceràmica arran de la desaparició de la gasolinera de Provença, amb l’avinguda Diagonal i el carrer Girona. I ara, el bloc Històries de Barcelona ha sabut treure punta d’un nou enderroc que va deixar a la vista la història d’un antic passatge ben curiós.

La descoberta neix arran de la desaparició de la benzinera que fins fa poc temps ocupava el xamfrà entre els carrers de Consell de Cent i Sardenya, al barri del Fort Pienc. En destruir el conjunt del negoci, va quedar a la vista, d’una manera més evident, una formació urbanística peculiar. La paret mitjera d’un dels edificis adjacents s’endinsava en diagonal cap a l’interior d’illa. I és que aquesta era la forma que respectava, precisament, el traçat d’un històric passatge de l’antic municipi de Sant Martí de Provençals. Aquesta via es va dir de diverses maneres, segons ha pogut comprovar Històries de Barcelona. L’últim nom que va tenir va ser passatge de Ferran Alsina, però abans l’havien anomenat passatge Serra. Ara, però, amb el nou edifici de pisos d’obra nova que s’està construint, el passatge quedarà definitivament devorat pel nou Eixample.

Imatge del passatge, l'any 1956 / Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
Imatge del passatge, l’any 1956 / Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya

Una de les particularitats d’aquesta via és que no és com la majoria de passatges, que travessen una illa en paral·lel a dos dels carrers que la delimiten, sinó que entra en diagonal cap a l’interior i es queda a la meitat del camí. Això es deu a que, temps enrere, el passatge creuava, al mig del camí, amb un ramal de carretera que connectava Barcelona i Horta. Aquell ramal es deia Camí dels Àngels i recorria, en la diagonal inversa, la mateixa illa de cases fins a creuar-se amb el passatge protagonista d’aquesta història. Així doncs, al nucli de l’interior d’illa actual —delimitat per Sardenya, Consell de Cent, Sicília i Aragó— històricament convergien dues vies.

Amb el pas del temps, però, el Camí dels Àngels va desaparèixer i el passatge de Ferran Alsina es va convertir en un cul de sac. Entrava pel xamfrà de Sardenya amb Consell de Cent i arribava fins al centre de l’illa de cases. Tanmateix, a meitats de segle XX es va decidir finiquitar-lo del nomenclàtor. I el remat va arribar l’any 1973 quan es va construir un gran bloc d’oficines al carrer Sardenya 229-223 i, de retruc, va comportar la projecció d’un gran aparcament que ocupava bona part del passatge.

Així va quedar l'illa de cases després de l'enderroc de la benzinera / Google Maps
Així va quedar l’illa de cases després de l’enderroc de la benzinera / Google Maps

Amb l’existència de la benzinera, però, encara resistia el dibuix i un petit record d’aquell passatge. Ara, el nou projecte l’acabarà d’esborrar.

Nou comentari