L’Ajuntament es regira contra Aigües de Barcelona i la culpa de l’increment de la factura de l’estiu

El regidor Jordi Martí assegura que la companyia ho accepta i que compensarà els usuaris afectats | Esbronca l'empresa per la campanya de publicitat llançada contra la nov taxa Colau de residus

Nou capítol de tensió entre l’Ajuntament i Aigües de Barcelona, ara per l’increment sobtat en l’import de la factura d’aquest estiu. El dia que la companyia ha llançat una campanya de publicitat per explicar el nou disseny de la factura, que vol posar de relleu que el 35% de l’import es deu a les taxes de residus –una de metropolitana i una de nova de municipal–, l’equip de govern d’Ada Colau ha sortit a anunciar que la culpa de les factures elevades que han arribat les últimes setmanes és de la companyia concessionària.

L’encarregat de donar la versió de l’Ajuntament i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) –que és l’organisme que regula el preu de l’aigua– ja sigut el regidor Jordi Martí, mà dreta de Colau i vicepresident de l’AMB, ja que el vicepresident d’Ecologia de l’AMB al qual li corresponia, Eloi Badia, és fora de Barcelona.

Segons Martí, ha sigut un “error” d’Aigües de Barcelona en el recompte del consum dels últims mesos el que ha provocat les factures, en alguns casos desorbitades que han arribat aquest estiu. D’aquesta manera, Martí respon a la protesta social que s’ha vist a les xarxes socials, quan molts usuaris s’han queixat de l’increment de la factura ho han atribuït a l’entrada en vigor de la nova taxa de recollida de residus, que ha coincidit en el temps. “La nova taxa de recollida de residus en la majoria de població implica entre 4 i 8 o 9 euros per factura, no hauria provocat aquest malestar”, ha argumentat.

Per això, segons el regidor, quan les protestes i queixes van arribar a l’AMB i l’Ajuntament els serveis tècnics es van posar a estudiar el que passava. I la conclusió exposada per Martí és que els consums que no es van poder mesurar durant els mesos de confinament, perquè els operaris no podien passar a mirar els comptadors, s’han acumulat a l’última factura, la de l’estiu, i això ha fet “saltar el tram” de preu per metre cúbic que s’aplica i ha disparat els imports.

Amb l’aigua, al revés que amb altres serveis, es penalitzen els consums alts [per estimular l’estalvi d’un recurs natural escàs], de manera que com més gastes més car et cobren el metre cúbic. Durant els mesos del confinament que no es van poder mirar els comptadors es van fer factures estimades basades en el consum de l’any anterior, i en canvi es va gastar una mica més d’aigua perquè la gent estava més a casa. L’escreix s’havia de facturar després, quan els operaris van poder passar a mirar els consums. El problema, segons Martí, és que en lloc de repartir aquest escreix al llarg dels mesos, s’ha atribuït tot junt a l’última factura, i sobre el paper, sembla que de sobte s’hagi fet un consum molt més elevat i s’han aplicat els preus per metre cúbic del tram superior a cada abonat. Si en el primer tram es paga 0,5 euros per metre cúbic, en el segon es paga gairebé 1,2 euros, de manera que l’import total es dispara.

“En lloc de prorratejar, s’ha aplicat l’escreix en una única factura. El consumidor ha pagat el nombre de metres cúbics que ha gastat, però a un preu que no li corresponia, perquè ho ha gastat de manera gradual i se li ha facturat com si ho hagués gastat tot en els dos últims mesos, amb un salt de tram per penalitzar un consum excessiu”, ha resumit el regidor.

La companyia ho compensarà

Un cop feta aquesta comprovació, l’AMB i l’Ajuntament han reclamat a la companyia concessionària que refaci els càlculs i que compensi els clients que han pagat de més. “La companyia ho accepta, com no podria ser d’altra manera, perquè nosaltres som l’autoritat i són una concessionària d’un servei públic, però ens deia que compensarien tothom que presentés una reclamació. No ho hem acceptat i finalment serà més proactiva i compensarà els cobraments excessius en els casos en què s’hagi produït”.

A més d’explicar els fets, Martí ha llançat a la companyia un avís que reflecteix la tibantor permanent que hi manté des del procés judicial que va guanyar l’empresa. “Ens sorprèn la despesa que han fet en publicitat, tenint en compte que són una concessionària d’un servei públic. I els demano que no s’atribueixin el preu de l’aigua, que fixa és l’AMB, i que siguin més diligents en la correcta facturació i que ara facin les compensacions”, ha sentenciat.

Més informació

Comentaris

    Serafi Bandarra i Grataconys 02/09/2020 9:41 am
    Molta c"cumedia",pero a pagar sempre el mateix.

Nou comentari