L’Ajuntament bonificarà la separació de residus per incentivar el reciclatge

A partir de l'any que ve els veïns podran obtenir descomptes en la taxa de recollida

L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que a partir de l’any que ve posarà en marxa un sistema de bonificacions de la taxa de recollida de residus municipal basat en la separació de residus. Per poder aplicar aquestes bonificacions a les zones on s’hagi desplegat el porta a porta, s’ha introduït un codi individual a les bosses de determinades fraccions per saber com recicla cada família. En el cas de Sant Andreu, per exemple, el codi està implantat en la fracció resta, que és la que cal minimitzar i aïllar; en la fracció orgànica, que és la que es vol potenciar més; i en la fracció envasos, en la qual el codi es mantindrà uns mesos per poder consolidar el nou sistema de recollida.

Un cop llegit el codi es té informació sobre el nombre de bosses i la fracció concreta de cada residu però no s’analitza el contingut de la bossa sinó que són semitransparents per facilitar la inspecció visual als operaris i detectar la presència de residus barrejats. L’Ajuntament de Barcelona ha defensat que el sistema compleix amb la normativa de protecció de dades. En aquest sentit, ha explicat que s’ha comptat amb l’assessorament i validació de l’Oficina del Delegat de Protecció de Dades del consistori i s’ha fet una avaluació d’impacte relativa a la protecció de dades seguint la metodologia de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, entre d’altres.

Retocs a Sant Andreu

L’Ajuntament ha defensat que està treballant amb els veïns per “ajustar” el sistema porta a porta a Sant Andreu de Palomar. Després de les crítiques rebudes, ha assegurat que es treballa en el marc de la comissió de seguiment i que es tracta d’un sistema “flexible” que preveu que durant les primeres setmanes es facin els ajustos necessaris. De fet, ha assegurat que ja s’han introduït canvis després d’escoltar les crítiques sorgides. Des de la posada en marxa del sistema, la recollida de fracció orgànica ha passat de les 14,4 tones a la setmana a 23,8 des de la posada en marxa del sistema porta a porta, un 65% més. La recollida selectiva ha augmentat fins al 70% i la participació és del 79% de les llars de la primera fase.

L’Ajuntament de Barcelona manté actius tots els serveis d’informació i acompanyament als usuaris del servei, tant els telemàtics, telèfon i correu electrònic, com l’Oficina del Porta a Porta situada a l’Espai Bota de la Fabra i Coats. Durant les dues primeres setmanes, s’han rebut 909 consultes i suggeriments. Davant la crítiques dels veïns, l’Ajuntament ha respost que ja s’han introduït ajustos per millorar i solucionar les situacions que han anat sorgint els primers dies, especialment per reforçar la informació al veïnat i atendre casuístiques específiques.

24.05.2021, Barcelona Primer vespre de recollida selectiva d’escombreries porta a porta al barri de Sant Andreu del Palomar. foto: Jordi Play

Per exemple, s’han reubicat contenidors de vidre a la zona per optimitzar la recollida d’aquesta fracció que es manté en contenidor al carrer, s’han incorporat informadors al vehicle itinerant de recollida de tèxtil sanitari per donar resposta als dubtes, s’han desplegat també informadors a les zones amb bústies de fracció orgànica per explicar-ne el funcionament, així com a les zones on s’han detectat abandonament de bosses.

D’altra banda, ha començat el servei de recollida a domicili per a persones grans o amb mobilitat reduïda. Durant la primera setmana, s’han adherit a aquest servei 14 unitats familiars. L’Ajuntament ha assegurat que es continuaran analitzant i debatent els suggeriments del veïnat. Pel que fa al servei de recollida comercial, durant les dues setmanes s’han gestionat un total de 70 peticions de modificació del servei de recollida de les activitats comercials, 41 sol·licituds de canvi de capacitat dels contenidors demanats inicialment i 29 sol·licituds de canvi de la freqüència de recollida d’alguna de les fraccions.

Nou comentari