L’atac del parc Joan Miró de Barcelona divendres passat s’està investigant com a possible robatori violent, i no com a atac homòfob, almenys de moment. Els Mossos d’Esquadra han classificat el cas com a robatori perquè durant l’agressió els joves atacants es van acabar enduent una bossa de les víctimes, segons ha avançat el diari Ara i ha confirmat el TOT Barcelona. Així i tot, Xavi Martínez, un dels dos joves agredits, remarca que “en cap moment” els van demanar cap objecte de valor tot i que ell tenia el mòbil a la mà durant tota l’estona. “Tampoc ens van demanar les carteres, ni els diners”, apunta.
Segons han indicat fonts del cos a aquest diari, el problema amb què s’ha trobat la investigació és que, a part de la sensació les víctimes que van ser atacades per homofòbia –els dos nois s’acabaven de fer un petó–, no hi ha cap dada més en aquest sentit, ni tan sols cap dels insults que solen produir-se en aquests casos. Tot i així, han informat dels fets a la fiscalia d’odi, per si apareix algun indici que aporti llum sobre el cas en relació a la motivació.
Durant un moment de l’incident, Martínez va aconseguir escapar per demanar ajuda. En aquell moment, el seu company va intentar desfer-se del grup d’atacants, que el tenia retingut, “i per fugir va deixar la motxilla”, assegura la seva parella. En aquest sentit, Martínez sent la certesa que “allò no era un robatori” i arriba a apuntar que “en tot cas, va ser una agressió”. Quan, després d’haver ser atesos pel Servei d’Emergències Mèdiques (SEM), una senyora els va dir que havia vist una bossa amb objectes a prop, Martínez explica com es van trobar la motxilla i, uns metres més enllà, una filera d’objectes d’ells que havien estat escampats a terra. “Portàvem roba, objectes personals i això ho van deixar tot. Només es van endur els carregadors dels mòbils i les claus del meu cotxe”, relata.
L’Observatori veu una intenció “clara”
El director de l’Observatori contra l’Homofòbia, Eugeni Rodríguez, s’ha mostrat sorprès perquè la investigació avanci sense considerar que va existir una agressió homòfoba i va ser només un robatori amb violència. Per Rodríguez, la intenció de l’atac era “clara”, ja que el grup de joves agressors en cap moment van voler robar, tal com explicava també una de les víctimes. “Tenim molt clar que ha estat una agressió homòfoba”, ha sentenciat.
Rodríguez ha avançat també que es reuniran amb les autoritats per tractar l’augment d’agressions homòfobes a Barcelona. En aquesta trobada l’Observatori contra l’Homofòbia insistirà en el plantejament de la creació d’un servei de Whatsapp per assistir víctimes d’atacs homòfobs de manera immediata.
Seguiment de la investigació
Martínez i el seu company van participar ahir en l’intent de reconeixement facial a través de fotografies dels seus agressors en seu policial. Tanmateix, el fet que anessin tapats, la rapidesa del succés i el gran nombre d’imatges de joves fitxats que els va mostrar la policia va fer que sortissin d’aquest procés sense cap avenç profitós.
Sigui com sigui, “la investigació continua oberta per identificar autors i per aclarir els fets i la motivació”, segons les mateixes fonts policials.