Les obres de perllongació de l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) pot suposar acabar amb 118 arbres del parc de Joan Miró, a l’esquerra de l’Eixample, en plena emergència climàtica. Ara, però, la plataforma Salvem el Parc de Joan Miró ha llençat una proposta per intentar evitar-ho. Els veïns volen ubicar la logística de les obres al pavelló 2 de Fira de Barcelona, concretament la sortida de terres amb els camions, el magatzem i les oficines, han explicat representants de la plataforma en roda de premsa aquest dimarts.
El citat espai de Fira anirà en un futur a terra per fer-hi vials, habitatges i equipaments, després de la signatura d’un acord entre el consistori i Fira, però en l’actualitat es continua utilitzant per a una vintena de fires i salons, apunten fonts de Fira de Barcelona, entre altres el Saló de l’Ensenyament, en unes setmanes el Barcelona Bridal Fashion Week i el Saló del Còmic.
Segons Xavier Riu, de l’associació de veïns de l’esquerra de l’Eixample i membre de la plataforma, la iniciativa ja s’ha fet arribar al departament de Territori de la Generalitat i a l’Ajuntament de Barcelona. “La idea de les administracions, de talar l’arbreda, és d’una altra època. Si no hi hagués parc, s’haurien de tallar carrers, com es va fer durant la reforma del mercat de Sant Antoni”. La plataforma pensa que utilitzar el pavelló 2 de Fira és viable tècnicament i espera rebre una resposta abans de l’estiu perquè és l’època que està previst que es comenci a ocupar el parc, tot i que la tuneladora no començarà a perforar abans del pròxim gener. Els treballs consistiran a fer la connexió entre les estacions de plaça d’Espanya i Gràcia.

Menor contaminació atmosfèrica i acústica
La plataforma ha comptat amb l’ajut desinteressat d’un grup d’arquitectes per dissenyar la proposta. Un d’ells, Alfons Santamaria, ha destacat que un dels grans avantatges d’instal·lar la zona logística al pavelló 2 és que els treballs es faran en un espai tancat, “serà com un contenidor”, i hi haurà una menor contaminació atmosfèrica i acústica. Des de la plataforma, també es nega que fer servir el pavelló de Fira de Barcelona encareixi 16 milions més les obres. A més, Marta Miguel, de l’AFA, de l’escola Joan Miró, diu que no es pot fer una valoració únicament econòmica i recorda que l’esquerra de l’Eixample és un dels barris més contaminants de Barcelona i que carregar-se l’arbreda del parc suposarà posar fi a un refugi climàtic i una zona molt utilitzada per la ciutadania i per les escoles del voltant.
A la roda de premsa d’aquest dimarts ha fet acte de presència el síndic de Barcelona, David Bondia, que ha confirmat que està tramitant una queixa de la plataforma. No obstant això, el defensor dels barcelonins no s’ha volgut pronunciar sobre la problemàtica fins que hagi tancat l’informe. “Acabem de fer la petició d’informació a l’Ajuntament”, ha dit. El síndic ha aprofitat per apropar-se al parc amb representants de la plataforma per conèixer de primera mà l’abast de la reclamació que li han presentat.
Vuit anys d’obres i 430 milions de pressupost
Amb un pressupost de 430 milions, les feines duraran uns vuit anys. Un cop estigui completada la línia, es crearan tres noves estacions, que es construiran a l’Hospital Clínic (a la cruïlla de Comte d’Urgell amb Rosselló), Francesc Macià (en un emplaçament entre la plaça i Urgell) i Gràcia, molt a prop de la parada actual. S’espera que el trajecte entre Plaça d’Espanya i Gràcia es pugui fer en set minuts.