Famílies del Poblenou, mobilitzades perquè no veuen prou places d’ESO al barri

El Consorci d'Educació de Barcelona assegura que no hi ha cap problema però encara no explica com es distribuiran els alumnes l'any que ve

La Plataforma per l’Educació Pública al Poblenou vol saber com s’ho farà el Consorci d’Educació de Barcelona per encabir 628 nens que acaben 6è de Primària a les 510 places dels 5 instituts que hi ha actualment al barri. El col·lectiu, format per les famílies de les escoles i instituts del Poblenou, critica la manca de previsió i assegura que no s’ha tingut en compte que tots els alumnes del Poblenou puguin seguir la seva formació a prop de casa seva. A més, protesten perquè s’han incorporat bolets –com es denomina en argot la inclusió d’una classe nova a una escola– i això “està provocant la saturació dels centres escolars”, apunta una representant del grup de defensa de l’ensenyament públic.

Així, aquest febrer han sortit al carrer a fer una cercavila reivindicativa per protestar també contra la presència de barracons als centres escolars del barri, com els que encara tenen les escoles Flor de Maig, Auditori i La Mar Bella i l’institut Maria Espinalt. “Moltes de les escoles han passat per una època de barracons i coneixem les manques d’espai i qualitat que això suposa”, remarquen des de la Plataforma per l’Educació Pública del Poblenou. Per això, durant la caminada de dissabte, un dels lemes més repetits era “Ni bolets, ni barracons”

L’objectiu principal és aconseguir que el Consorci d’Educació canviï l’actual àrea d’adscripció, que determina quins alumnes de 6è de primària tenen preferència a quins instituts. El problema, però, és que la situació actual fa que alumnes d’escoles d’altres barris del districte de Sant Martí –que no són, per tant, del Poblenou– optin a entrar als cinc centres de secundària del barri. Per tant, els nens del Poblenou corren el risc d’haver de marxar fora de la seva zona per començar l’ESO. Per això, el primer que demanen és un replantejament de l’àrea d’influència i, a més, que es planifiquin més instituts, ja que els bolets aplicats als centres de primària preveuen que es necessitaran més places l’any 2023. 

Tanmateix, a la reunió que van tenir amb el consorci aquest dimecres, l’ens públic es va limitar a dir-los no creu que amb l’actual distribució pugui haver-hi els problemes que denuncien des de la plataforma, expliquen fonts del col·lectiu. Per tant, els pares i mares d’alumnes asseguren que seguiran plantant cara si no es tenen en compte les seves reclamacions. Els responsables d’educació municipals, contactats per aquest diari, han respost que tenen en compte les reclamacions dels diferents punts de la ciutat i que concretaran què es farà finalment al Poblenou en una roda de premsa, “segurament dilluns que ve”. 

Classes saturades

“S’estan superant els 25 alumnes per classe a primària i els 30 a l’ESO”, expliquen des de la plataforma de la comunitat educativa del Poblenou. Això, suposa una ràtio d’alumnes per classe que “empitjora les condicions i complica l’ensenyament”, insisteixen. En la mateixa línia, demanen que es resolgui la manca de recursos humans en algunes escoles i que s’assegurin les substitucions i el personal de suport suficient més enllà dels professors.

La protesta de les associacions de pares i mares dels alumnes reclama, a més, que s’aclareixin els terminis dels projectes encara inacabats. “Volem un calendari clar de projecte i construcció de l’institut [email protected] i les escoles Auditori i Flor de Maig”, diu el manifest que van llegir el passat dissabte. De fet, “la Flor de Maig encara no té el pla ni tan sols licitat i està compartint barracons amb l’institut Maria Espinalt”, recorda la representant de la Plataforma per l’Educació Pública al Poblenou.

Així, esperen que el Consorci d’Educació de Barcelona millori l’atenció a les escoles del principal barri del districte de Sant Martí. “S’han posat les piles, però encara els queden massa serrells per solucionar”, etziben des de la plataforma. Per això, la comunitat educativa no fa curt i aspira a aconseguir que s’augmenti la inversió en ensenyament, que no s’externalitzi el servei de menjador i que es faci una escola més arrelada al barri.

Més informació

Nou comentari