Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La falta de professors, un atac a la línia de flotació de les autoescoles
  • CA

Les autoescoles de Barcelona viuen un moment d’impàs. La posada en marxa l’any passat del sistema CAPA, el nou programa que gestiona el repartiment de minuts disponibles per fer l’examen pràctic entre els diferents centres de conducció d’arreu de l’estat espanyol, ha requerit un procés d’adaptació per tal que el sector pugui acomodar-se al flamant model. El sistema premia les autoescoles amb un percentatge més elevat d’aprovats i distribueix el temps d’examen pràctic en funció del nombre d’alumnes i no dels professors en plantilla, com passava fins ara.

El canvi de model ha tingut una bona acollida per part dels centres de la capital catalana, que veuen en aquest nou mecanisme de repartiment de minuts un sistema més “just” que l’anterior. Tanmateix, el desplegament del CAPA s’ha trobat amb un context advers sobrevingut que està deixant moltes autoescoles contra les cordes. La falta de professors. Aquest dèficit s’ha convertit -juntament amb la davallada del nombre d’inscripcions d’alumnes- en un dels principals maldecaps d’un sector que, d’altra banda, a la ciutat no s’està veient afectat per les llargues cues per accedir a les proves pràctiques que ha denunciat recentment la Generalitat, que situa el temps màxim d’espera en sis mesos.

Una odissea per cobrir baixes

Trobar professors disponibles s’ha convertit en tota una odissea per a les autoescoles barcelonines. És el cas de Roberto Sanpedro, propietari de l’autoescola Roberto, que des da fa temps busca sense èxit un docent per poder cobrir la baixa d’un dels professionals que té en plantilla. La impossibilitat de contractar un substitut ha obligat la direcció d’aquest petit centre a redistribuir la cinquantena d’alumnes inscrits per al carnet de moto perquè puguin seguir fent pràctiques amb l’únic professor que tenen ara mateix en actiu. Això és tradueix a la pràctica en una cua d’espera per poder accedir a examen que pot arribar fins als tres mesos.

La preocupació de Sanpedro per la manca de professorat també la comparteix Sergio Rodríguez, soci propietari de l’autoescola A-Tracció, que compta amb dues seus a la capital catalana i té prop de 250 alumnes. Rodríguez -que va ser un dels impulsors de la plataforma Les autoescoles diuen prou, una iniciativa que va néixer amb motiu de la vaga del 2017 per reclamar l’ampliació de la plantilla d’examinadors- atribueix aquest dèficit de formadors a un bloqueig en la sortida de noves promocions, que s’ha vist agreujat per factors com la jubilació dels mestres o el cada cop més habitual canvi de sector professional.

Cotxes d'autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc. Aprendre a conduir, conducció,
Cotxes d’autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc de Barcelona / Jordi Play

Tempesta perfecta i augment de suspensos

La suma de totes aquestes circumstàncies ha generat una tempesta perfecta que dificulta l’adaptació de molts centres al sistema CAPA i que, en els casos més extrems, ja s’ha traduït en el tancament d’alguna autoescola. De fet, des de la delegació d’examinadors de la demarcació de Barcelona alerten al TOT Barcelona que amb la implantació del nou model hi ha centres que estan rebutjant alumnes perquè no compten actualment amb l’estructura de professors necessària per assumir-ne més.

En aquest sentit, les mateixes fonts apunten que algunes autoescoles de grans dimensions estan optant per agilitzar tot el procés de preparació per als exàmens per no haver de renunciar a aquestes inscripcions, fet que ha provocat un augment notable en el nombre de suspensos. Un situació que ara analitza a fons la Direcció General de Trànsit (DGT).

Bloqueig per problemes administratius

Segons denuncia la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC), en aquests moments hi ha dues promocions de professors aturades a Madrid que estan a l’espera de poder realitzar la fase presencial de la formació, una part del procés que no imparteix directament la DGT, sinó que es fa subcontractant empreses externes. Precisament, les causes d’aquest bloqueig són els problemes administratius que ja fa més d’un any que s’arrosseguen i que encara no han permès aprovar la licitació d’aquest servei. A hores d’ara hi ha tres licitacions obertes, quan habitualment només sortia a concurs una cada any.

Més enllà d’aquestes dues promocions aturades, el Servei Català de Trànsit (SCT) està formant a través de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) una nova fornada de professors que, un cop graduats, haurien d’ajudar a pal·liar aquest dèficit de mestres. E període de formació per poder exercir de professor d’autoescola té una durada de dos anys.

Cotxes d'autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc. Aprendre a conduir, conducció,
Cotxes d’autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc de Barcelona / Jordi Play

Sense relleu generacional

Des de la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC), però, consideren que la manca de professorat no és l’únic gran problema de les autoescoles. Opinen que l’espasa de Dàmocles del sector és la manca de relleu generacional, una situació que fa que molts centres regentats per famílies optin per abaixar la persiana i una constatació que el negoci ha deixat de ser atractiu per a les noves generacions.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Observador a novembre 02, 2022 | 07:25
    Observador novembre 02, 2022 | 07:25
    Doncs, si hem d'anar cap a l'eliminació del vehicle particular, quin problema hi ha?.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa