Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Les autoescoles barcelonines escapen dels mesos de cues per als exàmens pràctics

Incredulitat i sorpresa. Aquestes serien les dues paraules que millor definirien com han entomat les autoescoles de Barcelona les darreres dades oficials sobre el temps d’espera per poder examinar-se del carnet de conduir, que parlen de cues de fins a sis mesos per poder fer la prova pràctica i d’una llista de més de 65.100 alumnes pendents d’examen. Les xifres presentades el passat 18 d’octubre per la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, contrasten amb la realitat que viuen la majoria de centres que operen a la capital catalana, que no han d’esperar més de 30 dies per presentar els seus alumnes.

El TOT Barcelona ha volgut comprovar de primera mà aquesta situació contactant amb diverses autoescoles barcelonines. Cap dels centres consultats per aquest mitjà registren actualment un temps d’espera superior als dos mesos per poder accedir a l’examen de cotxe. Només en els casos dels carnets de moto, sí que es produeixen cues que poden arribar com a màxim als tres mesos, però en cap cas s’acosten al gairebé mig any d’espera que marquen les dades oficials.

“Ara mateix no estem en el nostre pitjor moment. És cert que no tenim els exàmens que voldríem, però la majoria d’autoescoles no estem donant cita per més enllà d’un mes”, assenyala el Sergio Rodríguez, soci propietari de l’autoescola A-Tracció, que compta amb dues seus a la capital catalana i té prop de 250 alumnes. Rodríguez assegura que uns temps d’espera de fins a sis mesos no es veuen a Barcelona des de finals del 2021 i apunta que només alguns centres de la ciutat amb gran volum d’alumnes poden estar registrant actualment cues de tres mesos com a molt.

Cotxes d'autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc. Aprendre a conduir, conducció,
Cotxes d’autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc de Barcelona / Jordi Play

En la mateixa línia es pronuncia Roberto Sanpedro, propietari de l’autoescola Roberto, que considera que aquesta acumulació d’alumnes sense examinar només es pot donar a la capital catalana en centres que gestionin una gran quantitat d’expedients i que presentin molts estudiants a les proves teòriques. “A finals de setembre em van suspendre dos alumnes de cotxe i els he pogut pujar a examen aquesta mateixa setmana, ni un mes després. La situació amb els carnets de moto és diferent perquè ara tenim un professor de baixa i això fa que l’espera pugui arribar als tres mesos”, explica.

Sanpedro considera que el context actual és infinitament millor que el panorama que es van trobar autoescoles petites com la seva després de la pandèmia del coronavirus, quan les cues d’espera sí que van arribar als sis mesos. “La veritat és que ara no ens va malament. Vam sortir de la pandèmia molt tocats, però a poc a poc ens estem recuperant. Encara em pregunto com hem pogut arribar vius fins aquí”, remarca.

Preocupació per la davallada d’inscripcions

Les llargues cues d’espera tampoc formen part del dia a dia de l’autoescola Aquí Sí, que té dues seus a Barcelona i que actualment compta amb uns 150 alumnes. “Des del setembre no hem tingut cap problema i estem presentant els alumnes que ens permeten dintre dels límits. Hem tingut èpoques molt pitjors on només podíem pujar a examen un cop cada dos mesos”, assegura el Cristóbal Carreño, propietari dels centres.

La principal preocupació de Carreño ara mateix -més enllà d’una falta d’examinadors que el sector qualifica de “crònica”- és la davallada en el nombre d’inscripcions que estan patint les autoescoles aquest any. Segons les darreres dades facilitades per la Direcció General de Trànsit (DGT), la xifra de persones que s’han examinat a Barcelona de les proves teòriques entre els mesos de gener i febrer d’aquest 2022 ha caigut gairebé un 18% respecte a l’any anterior. La mateixa tendència és repeteix amb l’examen de circulació, on els alumnes examinats s’han reduït enguany en un 13% a la capital catalana.

Cotxes d'autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc. Aprendre a conduir, conducció, cotxes.
Cotxes d’autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc de Barcelona / Jordi Play

Traspassar competències per millorar el sistema

A preguntes del TOT Barcelona, el president de la Federació d’Autoescoles de Catalunya, Joan Sala, remarca que el temps d’espera per accedir a l’examen pràctic és una problemàtica que s’arrossega a Catalunya des de fa gairebé una dècada, però reconeix que l’estructura de l’administració a Barcelona fa que es redueixin considerablement les cues per examinar-se a la ciutat. Tanmateix, Sala considera que el sistema actual té moltes deficiències que podrien esmenar-se amb el traspàs de competències en aquesta matèria que ha demanat a l’estat espanyol la Generalitat, una solució “lògica” a parer seu.

El president de les autoescoles catalanes assenyala que hi ha problemes estructurals com la falta de personal a les prefectures per tramitar la documentació que podrien provar de solucionar-se amb aquest traspàs. Sala també alerta d’una important falta de control de l’activitat dels examinadors i afirma que, en el cas de Barcelona, només el 60% dels prop de noranta professionals que formen part de la plantilla surt a examinar diàriament.

Cotxes d'autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc. Aprendre a conduir, conducció, patinet elèctric, mobilitat sostenible.
Cotxes d’autoescola pels carrers del districte de Sants-Montjuïc de Barcelona / Jordi Play

Manca de personal estructural

Fonts internes dels examinadors reconeixen al TOT Barcelona que hi ha una manca de personal administratiu que no permet agilitzar la tramitació dels expedients dels alumnes i alerten que fa prop de vuit anys que no surt cap promoció nova a Catalunya, sinó que les places es cobreixen amb interins i amb professionals que provenen d’altres comunitats autònomes i que, en la majoria de casos, canvien de destí quan tenen l’opció.

Les mateixes veus apunten, però, que aquesta és una problemàtica que fa temps que s’arrossega i que, precisament, la situació actual no és ni molt menys la pitjor que s’ha viscut en els últims anys. En aquest sentit, alguns examinadors veuen en la “campanya mediàtica” recent un intent de justificar aquesta demanda de traspàs de competències per encaminar el sector a un canvi de model que passi d’una gestió completament pública a una de mixta amb la introducció d’empreses privades, com es fa a països com Portugal.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Virgínia a octubre 26, 2022 | 01:33
    Virgínia octubre 26, 2022 | 01:33
    A les autoescoles volem poder fer tot el procés d'aprenentatge, el material didàctic, practiques i els examens en llengua catalana. No s'hi valen excuses de mal pagador per a que ens ho impedeixin.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa