Moure’s en un autobús de la Línia V19 una tarda d’estiu no és una experiència per repetir. Només pujar-hi a la parada de Plaça Tetuan – passeig de Sant Joan es pot veure que està ple de gom a gom. Hi ha tanta gent que no es nota l’aire condicionat, i no hi ha altra opció que obrir les finestres. Encara queden 14 parades per arribar a carretera del Carmel – Mühlberg, on baixen els veïns de la zona i també tots els turistes que van a visitar un dels escenaris amb més fotos de postal de la ciutat: els búnquers del Carmel.
Aquesta és la situació amb la qual es troben molts veïns quan tornen a casa després de treballar o d’estudiar amb autobusos saturats de passatgers perquè passen per diferents atractius turístics, com són els mateixos búnquers i el Park Güell. És cert que la calor intensa i les ganes d’estar a la platja han fet que el panorama sigui bastant millor entre setmana que els caps de setmana o que fa unes setmanes, quan les temperatures eren més primaverals. Des del Consell Veïnal del Turó de la Rovira, avisen al TOT Barcelona, però, que continua sent “insuportable” en diverses línies d’autobús com la 22, la 24 o la V19. “A vegades no poden pujar passatgers que van en cadira de rodes”, explica en David Mar, un integrant de l’entitat veïnal.
Ple des de plaça de Catalunya
Al barri de la Salut —districte de Gràcia— es viu una situació similar. La Maria Solanas, membre de la plataforma veïnal Recuperem la Salut, parla al TOT dels problemes que hi ha amb la línia 24, que surt de plaça Catalunya, on “ja hi ha el problema” perquè molts turistes l’agafen allà. “De vegades és impossible pujar a plaça de Catalunya perquè ja està ple”, diu i, tot seguit, també destaca els problemes del V19. “Hi ha gent que ha arribat a esperar tres autobusos a la plaça de Tetuan sense que el conductor es parés perquè estava ple de gent. Altres hem arribat a esperar 40 minuts”, afegeix. Entre aquestes paraules d’indignació, vol deixar clar que el dia a dia que han de viure molts veïns no és culpa dels turistes, però insisteix que no se’ls pot privar d’un “servei bàsic”. “Quan atraquen els creuers, per exemple, és horrible. Els creueristes venen sense entrada i es fan una foto a les portes del parc i tornen a marxar”, avisa.

L’opinió de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és força diferent de la d’aquests veïns. Per una part, reconeix al TOT que en els darrers mesos la demanda ha crescut a les línies que van al Park Güell. Davant d’això, indiquen, s’han reforçat la freqüència de les línies 24 amb un vehicle i V19 amb nou vehicles. “Cal recordar que aquesta línia també es veu afectada pels talls de l’L4 de metro”, subratllen.
Més enllà de la manca d’espai, la gran quantitat de turistes que hi ha en aquests autobusos suposa també que hi hagi carteristes. D’aquesta manera ho assegura Mar, que diu que a la Línia 24 “és un clàssic, i també Solanas, que afirma que, fins i tot, hi ha carteristes a la cua del Park Güell. “A sobre has d’estar pendent que no et toqui a tu”. Aquesta realitat la confirma al TOT un conductor de la V19, qui també assegura que cada dia pugen a l’autobús carteristes a robar. “Només avui n’he vist quatre. Cada vegada que els veig alerto als passatgers exclamant: ‘Pickpockets —carteristes—!’”.
“El bus és per als veïns”
En arribar al barri del Carmel, és fàcil veure alguns turistes pujant sota el sol pels seus carrers empinats. També es veuen alguns veïns, que admeten al TOT que els autobusos van saturats de gent els caps de setmana i que ara hi ha menys massificació turística que a la primavera, quan es van fer festes amb DJs als búnquers i la Guàrdia Urbana va arribar a desallotjar més d’un miler de persones. La crispació que tot plegat genera es veu fàcilment a la part més propera als búnquers, on dues pancartes diuen: “El bus 119 és per als veïns” i “Stop botellades, stop soroll”.

En acotar el focus del problema i conèixer casos concrets, aquestes reivindicacions també es veuen reflectides. Un d’ells és el de la Taga Garcia, una estudiant de 17 anys que ha conviscut durant tot el curs escolar amb la massificació turística del V19 a l’hora d’anar a l’institut. Tal com comparteix amb el TOT, ella l’agafava al barri de la Salut en direcció el Carmel i, a vegades, ni tan sols podia pujar-hi perquè els vehicles anaven plens. “No es podria entrar i, per tant, havia d’esperar el següent i arribar tard”, recorda.
Per part seva, Mar insisteix a portar al present un cas que es va produir el diumenge 16 de juliol, que retrata com la situació pot arribar a ser conflictiva. L’escenari també va ser el V-19 i els protagonistes 10 turistes que van entrar per les portes de darrere sense pagar. Quan alguns passatgers i la conductora els hi van demanar que entressin per davant i paguessin el bitllet, la seva resposta va ser riure del nivell d’anglès de la conductora. Després van posar-se a cantar una cançó en croata que només entenien ells. Segons Mar, els veïns s’han pogut assabentar que el significat de la lletra era molt despectiu. “La resposta violenta va creixent per part d’alguns”, avisa.