Anna Mauri és membre de l’AFA (Associació de Famílies d’Alumnes) de l’escola de primària Àngels Garriga, al barri de la Font d’en Fargues. El centre públic és un dels que es beneficiarà de la instal·lació d’aparells de climatització engegada aquest mandat, el 2024, pel govern de Jaume Collboni, a través del Consorci d’Educació de Barcelona, dintre del Pla Clima. Fins al 2029, es climatitzaran 170 escoles públiques de la ciutat, amb uns 55.000 estudiants i una inversió de 100 milions finançada amb el recàrrec municipal de la taxa turística. Fins al 2026, s’hauran fet les obres de 84, segons l’Ajuntament. No és el cas del centre Àngels Garriga, que haurà d’esperar fins al 2028. Mentrestant, els mestres i els 200 alumnes d’aquesta escola d’infantil i primària passen calor. Molta calor.

Dimecres passat, el dia que va començar a baixar el termòmetre a la capital catalana i va ploure, a les aules d’infantil de l’escola Àngels Garriga estaven entre 29 graus i 30 graus. Així ho van registrar els aparells que han instal·lat per mesurar les temperatures i que es poden consultar en la plataforma Aules Que Es Cremen, nascuda de “l’esgotament absolut i la indignació davant d’un maltractament sistemàtic i crònic per part del departament d’Educació que s’allarga des de fa més de quinze anys”. “Les aules no només cremen per la calor; cremen pel desgast d’una gestió basada en les retallades, la improvisació pedagògica i l’incompliment flagrant de la legislació”, subratlla la plataforma. A Aules Que Es Cremen monitoren en temps real les condicions tèrmiques de les escoles catalanes. La plataforma la van muntar mestres, però ara també hi col·laboren membres de les AFA.
Fonts municipals consultades pel TOT Barcelona concreten que l’ordre en què avança la instal·lació de la climatització a les escoles respon a “criteris tècnics”. El primer any es van executar les obres en els centres on era més ràpid, i seguidament es van començar a prioritzar els que tenien més urgència, sobretot per les característiques dels edificis o per la seva situació geogràfica a la ciutat, entre altres motius.
No van poder comprar uns pingüins
Segons Mauri, el Consorci d’Educació no els dona cap solució a la molta calor que pateixen a l’escola Àngels Garriga fins que es faci la climatització el 2028. A l’estiu, l’AFA va intentar comprar uns pingüins, però no els ho van autoritzar perquè la instal·lació elèctrica no aguantaria. L’escola disposa de ventiladors, però la meitat estan trencats. “A les aules d’infantil, hi ha ventiladors de sostre, però la temperatura, amb tanta calor, no baixa”.

Accelerar la climatització abans del 2028
Aquesta setmana entrant, ERC demanarà a la comissió de Drets Socials, Cultura i Esports que el govern de Collboni es comprometi a anar més de pressa a climatitzar les escoles barcelonines. Amb les 84 que quedaran climatitzades a finals d’aquest any s’acaba la primera fase del projecte. Les 86 restants aconseguiran tenir aire condicionat entre els anys 2027-2029. Els republicans pensen que és molt tard, “atès que les temperatures extremes s’estan accelerant i els infants que avui estudien en centres encara no adaptats haurien d’esperar fins a finals de la dècada per disposar d’unes condicions adequades d’aprenentatge”, i volen que la climatització de les 170 escoles estigui enllestida abans del 2028.
“Estem preocupats perquè tenim infants a més de 30 graus a les aules mentre el govern de Barcelona diu que tot va bé. Necessitem que el que és públic funcioni de debò, que les escoles estiguin climatitzades abans del 2028 i que aquest sigui l’últim curs de calor a les aules. El govern de Barcelona i el de Catalunya no poden anar a remolc dels problemes. Necessitem adaptar la capital del país i el país sencer a les altes temperatures. Per això, també hem demanat accelerar el Pla Clima arreu de Catalunya”, diu la presidenta del grup municipal i alcaldable d’ERC, Elisenda Alamany.
Trenta escoles el 2026
Les obres de climatització de la trentena de centres educatius previstos per al 2026 han començat aquest estiu. En tres de les escoles -Alexandre Galí, Castella i Estel-Guinardó-, les feines s’han acabat i els aparells ja estan en funcionament. A la resta, la instal·lació es completarà al llarg del trimestre, amb l’objectiu que puguin disposar de calor aquest hivern i fred a partir de Setmana Santa. De la climatització d’aquests trenta centres, se’n beneficiaran més de 9.600 alumnes. El pressupost és de prop de 23 milions d’euros.
Per garantir que la climatització sigui òptima, s’ha optat per instal·lar aerotèrmia, un sistema que utilitza electricitat per produir fred per als mesos de primavera i estiu i calor per als mesos d’hivern. “Això garanteix les millors condicions ambientals i tèrmiques en qualsevol època de l’any per a l’alumnat i la comunitat educativa”, afirmen fonts municipals. El Pla Clima també inclou un nou sistema de ventilació a les aules per assegurar la qualitat de l’aire, i també la instal·lació de plaques fotovoltaiques que produeixen energia elèctrica. “Aquesta energia s’aboca a la xarxa, i se n’aprofita el mateix centre educatiu, que es converteix així en una petita central productora d’energia neta, un recurs per a la descarbonització i la lluita contra el canvi climàtic”.

Aïllament tèrmic
A més de la climatització de les escoles, el Consorci d’Educació ha posat en marxa altres mesures perquè en les escoles hi hagi una temperatura confortable. Entre les actuacions, hi ha una gestió pedagògica de l’edifici (tendals, proteccions solars), mesures passives (entre les quals hi ha la ventilació creuada) i mesures actives de baix impacte energètic (ventiladors). També s’estan executant millores en els edificis amb la instal·lació de vinils, renovació de fusteries i envidrats, refugis climàtics als patis, aïllament tèrmic de façanes i cobertes, entre altres.
Anna Mauri, de l’AFA de l’escola Àngels Garriga, explica que la renaturalització del pati es farà l’estiu vinent i coincidint amb l’inici del curs a l’entrada de l’escola un tendal “que fa ombra a la paret” i en el qual caben només una vintena de persones. El tendal, que s’havia d’haver instal·lat a finals del curs passat, també entorpeix la sortida dels alumnes. Mauri vol deixar clar que el districte d’Horta-Guinardó ja s’ha posat amb contacte amb ells per trobar una solució.




