Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Una empresa de Barcelona acomiada 17 conductors d’ambulància amb un ERTO
  • CA

Els Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTOs) per l’estat d’emergència afecten també treballadors que, a priori, no sembla que ho haurien d’estar en aquests moments. És el cas dels conductors d’ambulància, tan sol·licitats en context de pandèmia per l’avenç del coronavirus arreu del territori. L’empresa Transport Sanitari de Catalunya (TSC), del grup Health Transportation, ha anunciat a la seva plantilla un ERTO de 17 conductors d’ambulància, segons ha pogut saber el TOT Barcelona.

Ana Hernández és una de les afectades. Des de dilluns està confinada a casa perquè ha estat en contacte amb un possible cas de coronavirus, i ahir al migdia va rebre una trucada que no esperava. “Estava enfeinada cuidant de la meva mare i fent el dinar quan em va trucar el meu cap”, relata en conversa telefònica amb aquest diari. Després de 13 anys a l’empresa, ahir li van comunicar que prescindien d’ella de forma temporal. Hernández forma part de la plantilla de 110 tècnics d’ambulància que formen part de la base de la Zona Franca de Barcelona. 

Unes hores després, al vespre, Hernández va rebre un correu electrònic amb una carta de la direcció. La missiva, vista per aquest diari, confirma el que ja li havia comunicat el seu cap: “Li comuniquem que, paral·lelament a la notificació de la present, l’empresa ha sol·licitat davant l’autoritat laboral competent mesures temporals de regulació de l’ocupació en l’àmbit del centre en el qual vostè presta els seus serveis professionals”. 

“Raons de força major”

La carta justifica la decisió perquè el context d’emergència ha “impactat directament” en els contractes privats de TSC ja que alguns clients han suspès la seva activitat. Fonts de la companyia que fa l’ERTO argumenten al TOT Barcelona que algunes empreses amb qui tenen acords, com ara Port Aventura, han tancat i, per tant, les ambulàncies que hi treballaven ja no poden fer-ho. “És necessari que comprengui la importància d’aquest tràmit en les especials circumstàncies que es donen en aquest moments i les dificultats que tota la societat està travessant”, conclou la carta de la direcció enviada als 17 afectats.

Per entendre l’acomiadament de conductors d’ambulància en aquest context cal comprendre la diferència entre els serveis sanitaris. Pel que fa a les ambulàncies, hi ha Transports Sanitaris Urgents (TSU) i Transports Sanitaris No Urgents (TSNU). Els primers són, entre molts altres, els casos de coronavirus. Els segons inclouen un ventall ampli d’assistències, que van des de trasllats entre hospitals, altes mèdiques, rehabilitacions fins a prevenció. L’ajornament dels serveis sanitaris no urgents per la crisi del coronavirus ha deixat pràcticament sense feina als conductors de TSNU. 

En el cas d’Hernández, fa trasllats d’urgència per a una mútua laboral. “Ara la mútua tanca a les 14 hores per adaptar el seu horari al confinament, i la meva jornada és de 12 a 20 hores”, detalla. “La decisió s’ha pres per raons de força major”, defensen fonts de TSC, que matisen que “en cap moment” afecta als tècnics d’ambulància assignats al servei públic. Alguns dels treballadors de TSC fan de conductors per al Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), i fonts de l’empresa remarquen que ho seguiran fent. 

Perplexitat i crítiques per la decisió 

El president del comitè d’empresa, Richard Mates, però, es mostra crític. “Podrien destinar els tècnics afectats per l’ERTO a una altra base i no acomiadar-los”, es queixa. Mates, delegat de la CGT, avisa que alguns empleats estan de baixa per possibles contagis de coronavirus i, per tant, l’empresa els haurà de rellevar. És per això que veu forassenyat l’ERTO. “Quan els meus companys caiguin, qui anirà a treballar?”, es pregunta Hernández. 

En aquest sentit, tant Hernández com Mates es mostren perplexos per la decisió de la companyia. El president del comitè d’empresa exposa que la majoria dels 17 acomiadats via ERTO estan capacitats per fer trasllats d’urgència. Anys enrere, tenir el carnet de conduir i el curs de socorrista era suficient per fer TSNU. Amb els anys, però, els tècnics podien fer formació per aconseguir l’habilitació per fer TSU. Actualment, però les empreses demanen el títol de formació professional com a tècnic d’emergència sanitària, també conegut com a TES, que permet als treballadors fer TSU i TSNU. “Gairebé tots els acomiadats estan habilitats o tenen el TES”, ressalta Mates. És per aquest motiu que el delegat de la CGT considera que els empleats podrien tenir feina aquests dies. 

Si el Covid-19 provoqués baixes a l’empresa, fonts de TSC afirmen que tornarien a contractar els 17 conductors d’ambulància acomiadats de forma temporal. En qualsevol cas, destaquen que és una situació “temporal” i que els empleats tornaran a treballar “quan l’activitat torni a les empreses que ara l’han aturat”. “L’empresa lamenta profundament haver-se vist forçada a prendre aquesta decisió”, lamenten. 

Més notícies
Nissan presenta un ERTO per la planta de la Zona Franca
Notícia: Nissan presenta un ERTO per la planta de la Zona Franca
Comparteix
L'expedient afectaria també a les fàbriques de Montcada i Sant Andreu de la Barca
Canadell reclama a Sánchez el pacte a la danesa per complementar els sous en cas d’ERTO
Notícia: Canadell reclama a Sánchez el pacte a la danesa per complementar els sous en cas d’ERTO
Comparteix
El president de la Cambra de Barcelona adverteix que en les mesures del president espanyol falta concreció sobre els ajuts directes al comerç i el turisme

Comentaris

  1. Icona del comentari de: un tipo que vive en Tabarnia a març 20, 2020 | 10:53
    un tipo que vive en Tabarnia març 20, 2020 | 10:53
    no os amuineu Sr. Mates ni Sra Hernandez, i anira el vostre cap sensa cap tipus de proteccio, ell es MUY MACHO

Respon a un tipo que vive en Tabarnia Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa