“O me habla en español o no le atiendo”. Aquesta és la resposta que va obtenir l’Antoni Castells quan aquest diumenge es va dirigir a un empleat de Renfe a l’estació d’El Clot per demanar un reemborsament d’uns bitllets que havia comprat amb la família.
Havien demanat només un bitllet d’anada de Cardedeu a Barcelona, però en arribar a la ciutat van adonar-se que havien pagat el doble. “Em vaig dirigir al treballador i aleshores, després d’exposar-li el meu cas, em va dir: ‘o me habla en español o no le atiendo’. Aleshores va començar tota una conversa surrealista a la qual es va sumar també un vigilant de seguretat”, relata Antoni Castells en conversa amb el TOT Barcelona.
Castells explica que l’empleat de Renfe li va dir s’apartés i deixés passar la gent que hi havia a la cua. “Li vaig dir que no, que jo tenia el dret a expressar-me en català, i qúe si volia, fes venir algú que m’entengués. Però no baixava del burro i jo vaig fer veure que el filmava i ell va fugir cap endins. Va tornar a aparèixer i em va dir que trucaria el vigilant de seguretat. Va venir i la conversa va ser encara més surrealista”, detalla al TOT l’Antoni Castells.
Segons el relat de l’usuari, “tot eren arguments surrealistes per negar-me el dret a parlar català, ni tan sols dic a ser atès en català”, lamenta Castells, que a més, té passaport mexicà. De fet, va venir un vigilant de seguretat, “que va dir que era peruà, i em va fer una reflexió absurda. I després, la persona d’Informació, que intentava fer de mediadora, dient que això és Espanya i que l’espanyol és la llengua comuna, que ens entenem tots”. I allò que va acabar de descol·locar l’usuari va ser que li va dir que ‘si vostè va a Londres i parla català no l’atendran”.
Des de Renfe, expliquen al TOT Barcelona que el treballador “s’ha incorporat recentment a la plantilla procedent d’Astúries”. Contactat per l’empresa, l’empleat va dir que simplement havia demanat al client que parlés castellà per a entendre bé els detalls de la incidència. Renfe remarca que recorda als seus treballadors que s’ha de prestar el servei al client independentment de la llengua en què parli.