De situacions estranyes a un desnonament, entre la protesta ciutadana i la tenacitat judicial, se n’han vist de tots els colors els últims anys. Passa de tant en tant. El caos s’imposa i la coordinació que uns i altres volien acaba desapareixent. Va succeir de manera especialment curiosa a un intent de desnonament a Gràcia, fa menys d’un any, quan un error de coordinació entre la comitiva judicial i els Mossos d’Esquadra va ensorrrar un desnonament que estava molt avançat. Els antiavalots van trobar la manera d’esquivar la concentració popular a la porta accedint pel pàrquing de l’edifici. La comitiva no se’n va assabentar, va dir que els Mossos no havien aparegut i va cancel·lar el desnonament. Quan la multitud es va girar, celebrant la victòria veïnal, els antidisturbis els miraven des de dins del bloc sense entendre res. Avui, però, s’ha girat la truita i qui no entenia res eren els activistes de defensa de l’habitatge del Raval i el Gòtic. Abans que arribés la comitiva judicial i després d’hores de presència d’un gran dispositiu policial a un edifici de la Rambla, els agents han fet mitja volta i s’han esfumat.
La situació insòlita –“no ho havíem vist mai”, repetien els activistes– ha estat el final d’una intervenció policial complicada. S’han trobat una resposta hostil del moviment prohabitatge. S’han produït llançaments de diversos aliments, així com pintura, i els antiavalots han respost amb empentes i arribant a fer ús de la porra contra els manifestants. Però tot això no ha impedit que la policia catalana, quan encara quedaven hores per l’arribada dels representants dels jutjats, arribés a estar a tocar de la porta de la Maite –la veïna a qui s’havia de desnonar. Hi han accedit pel terrat d’un hostal, situat dos números més enllà. Finalment, però, quan ja tenien tot el dispositiu preparat, han marxat.
Una desena de fonts de totes les parts implicades han explicat la seva versió dels fets al TOT Barcelona. I tot i que el motiu de la retirada varia segons l’actor que ho detalli, tot apunta a que la pressió popular al voltant de l’edifici ha estat el factor més influent en la decisió policial. Han passat moltes més coses, però, durant els minuts previs a la desaparició de l’edifici dels antiavalots. Hi ha hagut trucades directes a consellers del govern català per informar-los de la situació. Regidors de l’Ajuntament han retret directament al cap de l’operatiu el desplegament d’antiavalots. S’ha pressionat a xarxes contra l’actuació policial durant el desallotjament d’una persona vulnerable –i en un dia assenyalat com és l’1 d’octubre. Fins i tot, s’han activitat els protocols d’emergències per un possible suïcidi.
Antiavalots saltant per terrats
Tot ha començat a dos quarts de vuit del matí. D’inici, arribaven quatre furgonetes dels antiavalots de l’Àrea Regional de Recursos Operatius (ARRO) al bloc on viu la Maite amb la intenció d’avançar-se a les concentracions que s’havien anunciat a les xarxes socials. Però no s’han trobat un panorama senzill. Els sindicats d’habitatge havien organitzat una triple defensa de l’espai. Tres grups de persones s’havien concentrat en punts diferenciats del bloc: al carrer, a l’interior de l’immoble i al terrat. A més, havien bloquejat amb claus la porta principal.

Davant aquest escenari, i tot i que faltaven hores perquè arribés la comitiva, el dispositiu policial ha volgut avançar la feina feixuga i ha intentat desfer la protesta que impedia l’accés al bloc. Una part dels concentrats tenia pintura preparada per si els intentaven fer fora. Dit i fet, en el moment que els volien expulsar, alguns s’han tirat la pintura per sobre –perquè els Mossos que els traguessin quedessin tacats, de manera simbòlica– i altres han optat per apuntar directament als policies amb el líquid de color rosa.
Finalment, però, s’ha desistit i s’ha deixat que un grup es quedés a la porta. Al cap i a la fi, la policia havia ideat un nou pla. Entrarien a un hostal situat dos números més amunt –el 79– i arribarien fins a la coberta per accedir des d’allà al pis de la Maite –un àtic amb sortida al terrat. I així ha estat. “De sobte, han arribat uns mossos saltant pel terrat com si fossin ninja”, relata, sorprès, un dels activistes. Eren quatre antiavalots que feien d’avançada. Quan han arribat, han identificat el petit grup que s’havia instal·lat a la terrassa i s’han quedat de manera permanent a pocs metres de la porta del domicili, esperant indicacions. Altres membres de sindicats que eren a dalt i havien vist arribar els Mossos han aconseguit escapar accedint a l’edifici contigu.
Totes aquestes accions policials, sense que hagués arribat la comitiva judicial ni hagués pogut mediar la unitat antidesnonaments de l’Ajuntament, han estat denunciades pel Sindicat d’Habitatge del Raval. Una de les portaveus del col·lectiu, Elena Martín, ha denunciat que “la policia ha actuat d’ofici” i “ha estovat” els manifestants.

Pressions i polítics
El que no s’imaginaven els agents de la policia –els que aguantaven al carrer– és la pluja que els hi vindria a sobre mentre la comitiva no arribava. De fet, tampoc no ho tenien gaire clar els activistes del moviment prohabitatge. El pla era fer una performance que incloïa la pintura, una pancarta vertical que queia per la façana i el llançament de confeti i globus. Però la impotència de la Maite, veient el risc real que la desnonessin, ha mutat en indignació. De sobte, el seu rebost s’ha convertit en una mena d’armari d’artilleria de baixa estofa. Macarrons, arròs, llet i cigrons. S’han començat a llançar aquests aliments als antiavalots. Després, des del carrer, s’hi afegirien llançaments de farina.
I mentre els agents quedaven xops, algunes veus influents entre els concentrats intentaven resoldre-ho per la via política. S’ha arribat a parlar tant a la consellera de Salut, Alba Vergés, com al conseller d’Interior, Miquel Sàmper. Se’ls ha exposat la situació. Una dona en situació de vulnerabilitat i amb discapacitat acreditada, que espera un pis de la Mesa d’Emergència, no mereixeria un desnonament en aquestes condicions, refermaven els implicats als polítics al telèfon. A més, també es feien valer les paraules del nou titular d’Interior fa deu dies, quan va expressar que li havia fet “mal als ulls” la intervenció dels antiavalots en un desnonament complex al Carmel, i l’afegit que avui era 1 d’octubre, una data marcada per la repressió de la policia espanyola.
Alhora, la regidora Lucía Martín feia la seva pròpia guerra a peu de carrer, també. Segons ha explicat ella mateixa quan tot ja havia acabat, quan la situació encara estava en un moment tens, ha demanat parlat amb el responsable de l’operatiu policial. Li volia traslladar “que no tenia cap sentit dur a terme aquest desnonament en aquestes condicions”. Finalment, “quan hem començat a dialogar amb els responsables de l’operatiu, hem fet entendre que s’havia de buscar una altra mena de solució i que aquest dispositiu s’havia de retirar”, ha afegit.
La desaparició
Encara passarien més situacions inesperades, però. La tensió era alta i les desenes de concentrats s’havien anat animant mentre passaven els minuts i el desnonament no avançava. Al terrat, els quatre mossos esperaven ordres sobre què havien de fer. Però res no canviava.
De cop i volta, al costat de nou furgonetes de l’ARRO dels Mossos han aparegut dos vehicles més. Una dotació de Bombers i una altra dels Serveis d’Emergències Mèdiques (SEM). Aquest fet inusual, però, tenia un motiu directament vinculat al desnonament que estava en marxa. Enmig de l’enrenou, un activista ha advertit que la situació era tan desesperada que la dona a la qual havien de desallotjar podria arribar a suïcidar-se. Immediatament, s’ha activat el protocol pertinent en aquests casos i un equip de sanitaris s’ha dirigit a la porta de la Maite. I la comitiva que seguia sense fer acte de presència.
Ha estat llavors, quan ja semblava que no es podien incloure més elements desconcertants a la situació, que s’ha produït el fet inèdit. Els mossos ninja han girat cua i han marxat pel mateix lloc per on havien vingut. Pels terrats. Retirada i canvi de plans. El dispositiu que els havia desgastat durant hores i que s’havia establert perquè la comitiva judicial pogués decidir què hi feia, tot d’una, quedava sense efecte.
La gent concentrada al voltant del bloc de la Maite ha respost amb eufòria i agressivitat contra els vehicles policials, colpejant-los i trencant-ne algun retrovisor, mentre desapareixien un rere l’altre. La interpretació que en feien des de l’activisme era ferma. “Si jutges i policies augmenten la contundència per desnonar famílies, com hem vist aquests dies, nosaltres haurem d’apujar el to de les nostres accions”, expressaven fonts del Sindicat d’Habitatge del Raval. “Potser hem de fer més majaradas com aquesta”, resumien.
Replegament, no retirada
Preguntats pels successos d’aquest dimecres, els Mossos d’Esquadra i el departament d’Interior han preferit no donar detalls del perquè del canvi en el dispositiu policial. Fonts del departament de Miquel Sàmper reconeixen que un dels temes sobre els quals ha tingut constància el conseller aquest matí ha estat el cas de la Maite, però rebutgen categòricament que se n’hagi derivat cap ordre política al respecte. En el mateix sentit, i com a resposta a les paraules de Lucía Martín, des d’Interior apunten que “s’ha treballat com sempre seguint les indicacions judicials, tal com la regidora sap”. De fet, fonts dels Mossos refermen aquest posicionament i expliquen a aquest diari que el moviment dels antiavalots no ha estat per marxar del tot, sinó que s’han “replegat” en una zona pròxima a l’espera de la decisió de la comitiva judicial.
Finalment, la comitiva judicial ha fet acte de presència. Eren dos quarts d’onze. Per primera vegada en molt de temps, però, la situació era nova. Quan els representants dels jutjats eren a lloc, no s’hi veia cap policia. I, de fet, no se n’hi han tornat a veure. S’ha fet un petit cercle al mig de la Rambla i les converses entre la propietat, els representants dels jutjats, l’Ajuntament i els activistes han acabat amb fumata blanca. Hi havia pacte d’última hora. La propietat ha accedit a desistir en la voluntat de desallotjar el pis. Almenys durant quatre mesos. En aquest temps, el govern municipal s’ha compromès a reallotjar la Maite.