Un estudi del Barcelona Supercomputing Center – Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS) ha conclòs que el 20% de les concentracions de diòxid de nitrogen (NO2) a Barcelona, que procedeixen principalment del trànsit rodat, es deu a un excés d’emissions dels vehicles dièsel pel que fa a la normativa europea. En un comunicat aquest dimecres, el centre ha explicat que la investigació “revela que anteriors estudis realitzats a més baixa resolució havien subestimat aquest impacte”. El BSC és un consorci format pel ministeri de Ciència i Innovació, el departament d’Empresa i Coneixement i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).
En qualsevol cas, ha aclarit el BSC, diversos estudis sí que han confirmat que la majoria de vehicles fabricats entre 2000 i 2018 incomplien “de manera significativa” els límits legals d’emissió d’òxids de nitrogen. Els científics han fet servir CALIOPE-Urban, una eina d’alta resolució creada al BSC, per calcular l’impacte d’aquest excés d’emissions als carrers de Barcelona.
Escala detallada
L’investigador de l’BSC i creador de CALIOPE-Urban, Jaime Benavides, ha explicat que arribar a una escala molt detallada “ajuda a conèixer l’impacte real de l’exposició dels ciutadans a aquest perillós contaminant”, que no és homogènia en tots els carrers de les ciutats.
Una altra de les conclusions de l’estudi és que, sense l’excés d’emissions dels dièsel, el nombre de barcelonins exposats a nivells de contaminació per NO2 seria del 59% –en l’actualitat és del 70%–. Malgrat tot, la xifra seguiria superant igualment els límits legals de contaminació en estacions de mesurament exposades al trànsit. “Això sembla indicar que, a més de moure’ns amb cotxes més nets, cal reduir de forma dràstica el trànsit en general per respirar un aire més saludable”, ha recomanat Benavides.
El BSC ha explicat que és la primera vegada que es fa un estudi tan exhaustiu, carrer a carrer, en tota una ciutat. En el precedent de Berlín es van analitzar certes zones exposades al trànsit i els resultats van ser similars als de l’estudi de l’BSC, i des de 2019 la capital alemanya només permet l’entrada a cotxes dièsel nous -–Euro 6– a determinats barris.
La capital catalana és la ciutat escollida per a aquest estudi perquè és una de les urbs europees amb més densitat de vehicles –uns 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat, dels quals el 65% és diésel–, per davant de Madrid o París –amb 1.500 o 2.000 vehicles per quilòmetre quadrat–, i perquè supera “sistemàticament” el límit legal de concentració de NO2.