Dotze escoles vulnerables, amenaçades de perdre mestres i ajuts

Indignació de centres i famílies perquè la Generalitat deixi de catalogar-los com a complexos

L’escola Pere Vila es troba just davant de l’Arc de Triomf i barreja alumnes de multitud d’orígens que viuen a Ciutat Vella. “Hi ha molta diversitat i, a nivell social i econòmic, moltes de les nostres famílies són molt vulnerables i passen ara per dificultats. Aquest curs hem hagut de fer mans i mànigues per formar grups bombolla”, expliquen fonts del col·legi d’educació infantil i de primària, que compta amb 380 alumnes i està catalogat com a centre de màxima complexitat.

La qualificació els dona dret a rebre un reforç de plantilla i d’ajuts econòmics per pal·liar les condicions deprimides d’un percentatge alt d’escolars, però el Pere Vila s’ha assabentat els darrers dies que li treuran quatre places i mitja de professors el proper curs perquè se’l reclassifica com a centre estàndard. El departament d’Educació ha rebaixat de categoria 12 escoles i instituts de Barcelona, d’acord amb dades de CCOO, als quals es dota fins ara de personal i de fons extres per atendre població empobrida. Segons el mateix sindicat, només un centre barceloní s’incorpora a la categoria de màxima complexitat.  

“No som una escola estàndard a nivell socioeconòmic i menys en un moment tan crític com el d’ara. En l’actual situació d’emergència social i sanitària, necessitem recursos. Hauria d’haver una moratòria per no tocar-los”, pensen al Pere Vila, on es declaren enutjats per un canvi que, segons diuen, la Generalitat va comunicar el 20 de maig per correu electrònic i sense justificar motius: “Va ser un trauma i no ho entenem. No hi ha dret que es faci en un any com aquest”.

L’escola Alexandre Galí, a la Barceloneta, es quedarà sense tres places i mitja de docents el setembre que ve. Igual que al Pere Vila, el Consorci d’Educació de Barcelona s’ha compromès a alleugerir la retallada enviant alguns mestres. “Però és només per un curs per seguir fent la sisena hora. D’aquí a dos cursos tindrem cinc professors menys que ara”, precisen al centre, on tampoc troben raó per ser reclassificats: “Les dades amb què es guien no són reals ni estan actualitzades. Tenim famílies que pateixen desnonaments i que estan becades. És un canvi precipitat”. Directors de centres de Ciutat Vella afectats per la modificació han enviat una carta a Educació per demanar explicacions.  

Reaccions contra la mesura

La indignació s’ha estès a les famílies. Les del Pere Vila protestaran davant el col·legi avui a les 16.00 hores. L’AMPA del centre estudia coordinar-se amb les associacions de famílies d’altres escoles que deixaran de definir-se d’alta o màxima complexitat, com el Pau Claris o l’institut XXV Olimpiada, per elevar una petició a Educació perquè reconsideri la decisió.

Ens preocupen possibles conseqüències com la falta d’atencions individualitzades i a nens nouvinguts, l’anul·lació d’excursions i colònies per manca d’ajudes per pagar-les a famílies sense recursos i, sobretot, un augment significatiu de la ràtio per grup que faci que no es pugui atendre igual l’alumnat vulnerable”, enumera Sabrina Werner, de l’AMPA del Pere Vila, que estima que entre el 55% i el 60% dels escolars del centre viuen en condicions desfavorides. “A l’escola hem vist cues de nens i famílies durant el confinament per rebre papers i llapis perquè no en tenien a casa. Aquí les beques pel menjador i pels casals han augmentat”, comenta Werner.

CCOO qüestiona que es requalifiquin 66 centres considerats vulnerables a tota Catalunya quan no ha remès la crisi i critica que es basi en un informe que, segons afirma, se sosté en dades del curs 2018-2019, anterior al sotrac de la pandèmia. “La percepció del departament que la situació de les nostres famílies ha variat no la veiem enlloc”, afegeix Werner, que alerta també d’una reducció d’ingressos per finançar activitats extraescolars i excursions a llars desvalgudes: “Són recursos econòmics perquè nens que mai no han sortit de Barcelona o que no han anat mai a un museu ho puguin fer. Posem tot l’esforç perquè les famílies que no s’ho poden permetre en gaudeixin també. Són recursos que veiem cada dia que els necessitem”.

Educació defensa la revisió

El departament d’Educació al·lega que la revisió es deu que ha actualitzat l’estudi de complexitat dels centres després de quatre anys, d’acord a criteris com la situació laboral dels pares o el nivell d’immigració que cada escola acull. “La complexitat no és una foto fixa i permanent”, addueix la conselleria, que matisa que valora compensar amb personal algunes escoles “per facilitar la transició” abans de passar a equiparar-se amb el gruix dels centres.     

La Generalitat recalca que el 77% dels centres de Catalunya mantindran la catalogació que els reporta més professors i aportacions. Educació xifra 755 centres amb dotacions addicionals pel pròxim curs, 45 més que l’últim curs. CCOO replica que l’increment no hauria de fer-se “a costa de minvar els recursos d’altres escoles”. L’Ajuntament de Barcelona ha preferit no pronunciar-se sobre el canvi.

Més informació

Comentaris

    Anna 04/06/2021 2:51 pm
    Me parece MUY fuerte hacer este cambio ahora....

Nou comentari