La liberalització de l’alta velocitat ha abaratit ostensiblement el preu per viatjar en alta velocitat entre Barcelona i Madrid, segons un estudi per la Comissió Europea. El document publicat aquest dilluns xifra l’abaratiment del trajecte en un 43% del preu, passant d’un cost mitjà de 81 euros l’any 2019 als 46 euros l’any 2022. Així mateix, conclou que una major obertura del mercat també repercuteix positivament en la millora la qualitat del servei i l’eficiència de costos. Aquesta rebaixa és la més significativa en comparació amb altres línies ferroviàries de l’Estat espanyol, on altres línies han reduït el seu preu entre un 33% i un 16.
L’informe identifica l’Estat espanyol -juntament amb Itàlia- com un dels exemples on l’augment de la competència ha provocat “millores significatives” en la qualitat del servei de l’alta velocitat. La Comissió també assenyala que només que es parli de l’entrada d’un nou competidor al mercat, això ja influeix en l’estratègia de preus de la resta de companyies que donen servei. En aquest sentit, l’estudi torna a mencionar l’Estat espanyol i remarca que Renfe va adaptar els seus preus per aconseguir més ocupació als seus trens d’alta velocitat.
Tanmateix, el document també adverteix sobre les dificultats que troben companyies terceres per entrar al mercat i mantenir-s’hi un cop n’hi han introduït. “Un cop les noves empreses han començat a operar, experimenten barreres per competir en termes justos; el domini de les empreses tradicionals en les plataformes de venda de bitllets es considera un obstacle, i això dificulta als passatgers saber que existeix un competidor alternatiu al mercat”, exposa. Per solucionar-ho, la Comissió proposa que les plataformes de venda de bitllets independents facin un esforç i, alhora, una infraestructura ferroviària que “fomenti prou la competència”.

Les connexions de Madrid amb Sevilla, Alacant i Màlaga també són més barates
A banda de la baixada del preu mitjà en l’alta velocitat que connecta Barcelona i Madrid, l’informe de la comissió detalla que la competència també ha permès abaratir altres línies de l’Estat espanyol. Per exemple, en el cas de línia Madrid-Sevilla, la reducció ha estat del 33%, la connexió Madrid-Alacant ha tingut un abaratiment mitjà del 24%, i la línia que connecta Madrid amb Màlaga, del 16%.