Des del maig del 2022 que els trajectes en alta velocitat entre Barcelona i Madrid, amb parada a Tarragona i Saragossa, ja no són un monopoli de la companyia ferroviària espanyola Renfe. La liberalització del mercat ferroviari ha obert la porta a la competència, primer amb la marca de baix cost Ouigo de la francesa SNF, i des d’aquest divendres, amb l’operador públic italià Trenitalia, també amb una marca de baix cost. Tot plegat, permet al client buscar quina és la millor tarifa i el millor servei per a les seves necessitats. Cal triar i remenar, perquè no sempre les low cost oferiran el millor preu -recordeu què passa amb els companyies aèries de baix cost- o el millor servei. Dependrà molt dels dies, i sobretot dels horaris. A horaris més confortables, més preu, i a la inversa. Res que no es produeixi en altres mercats on hi ha competència. Segons un estudi d’una plataforma de venda online de bitllets de tren, els preus han baixat un 43% en la ruta Barcelona-Madrid d’ençà de l’entrada de la competència, però per contra, les rutes sense competència s’han disparat un 14%
Us deixem aquí la llista de companyies:
Renfe: l’operador ferroviari espanyol que ha tingut fins fa uns mesos el monopoli del servei. Té servei de primera i i segona classe i garantia de puntualitat.
Avlo: és el servei de baix cost de Renfe, que va començar a operar per mirar de contrarestar l’efecte de la imminent irrupció d’altres companyies.
Ouigo: és la low cost de la francesa SNF, i va començar a operar el Barcelona-Madrid -amb parada a Tarragona i Saragossa- el maig de 2022.
Iryo: és la companyia de baix cost de l’operador públic italià Trenitalia. Ha començat a operar la ruta liberalitzada de Barcelona-Madrid aquest divendres 25 de novembre.
Els preus d’un BCN-MADRID-BCN, molt similars
Posem un exemple: si volem passar el Cap d’Any a Madrid, quins preus trobem per agafar el tren des de Barcelona el dia 30 de desembre i tornar a casa l’1 de gener? La francesa Ouigo ofereix un bitllet d’anada a Madrid per 39 euros sortint a les 6.30h des de Sants. La tornada costa 65 euros l’1 de gener amb sortida de Madrid a les 14h. El cost total és de 104 euros. El mateix pla de viatge amb la italiana Iryo, la sortida a les 7.05h costa 50 euros, i la tornada costa 60 euros. En total, 110 euros. Si mirem les tarifes de la companyia de baix cost de Renfe, Avlo, els preus són aquests. 29 euros amb sortida a les 6.35h, i tornada el dia 1 a les 13.50h i té un cost de 49 euros. En total, 78 euros.
I si optem per Renfe, l’operador principal, el preu amb sortida a les 7.40h és de 93 euros en segona classe i 196 euros en primera. La tornada el dia 1 a les 14h es troba per 34 euros en segona categoria i 76 en primera. Per tant, amb l’AVE de Renfe el preu és de 127 euros en segona classe i de 272 si volem viatjar en primera. En aquest cas, és l’operador espanyol amb la seva marca de baix cost el que ofereix el preu més competitiu.