Una veïna de les Corts ha denunciat davant el departament de Salut i a la Plataforma per la Llengua que una metgessa es va negar a atendre la seva filla, discapacitada intel·lectual, en català. Segons explica Mercè Bolufer, els fets es van produir el 18 de setembre i encara cap responsable del centre sanitari ni de la conselleria ni de cap altre organisme de la sanitat pública s’hi ha posat en contacte per donar-li explicacions ni demanar-li disculpes.
El cas ha sortit a la llum al programa No ho sé de RAC1. Posteriorment, en conversa amb el TOT Barcelona, Mercè Bolufer ha detallat que va acudir a urgències al CAP amb la seva filla, de 26 anys, perquè tenia marejos que podien ser vertígens. “Només d’arribar la meva filla va començar a explicar què li passava i la doctora, que no és la seva metgessa de capçalera, va dir que no l’entenia”, explica.
Segons el relat de la mare de la pacient, ella li va aclarir que potser li costava entendre alguna paraula perquè és discapacitada. “Em va contestar que no, que el problema era que parlava en català”, afegeix Bolufer. La mare de l’afectada puntualitza que ella parlava en castellà amb la doctora sense problema però que la seva filla només parla català, ja que té dificultats de parla. “Li vaig fer notar que el català és un idioma oficial a Catalunya i que és normal parlar-lo. Però la doctora em va respondre que ella estava fent la residència i que li pagava el sou el ministeri de Sanitat”, recorda.
Per raons pragmàtiques, Mercè Bolufer va acabar fent d’intèrpret entre la seva filla i la doctora. “Per acabar-ho d’arreglar, quan vaig veure el que li receptava, que és un medicament que el meu marit havia pres i que no li havia servit de res i tenint en compte que la meva filla ja pren medicació psiquiàtrica, li vaig demanar si podia donar-li alguna cosa més natural. I em va dir que ‘per natural es podia prendre una camamilla i quedar-se a casa'”, remata.
Després de tot aquest episodi, van tornar cap a casa i, en comentar-ho amb la família, van decidir posar una queixa. “Tot van ser traves, tant al CAP com a l’ICS, que no acabaven d’aclarir-me qui era el responsable d’aquell CAP, perquè hi ha diversos proveïdors. Després de diverses trucades vaig trobar una persona que va tramitar la queixa, però fins ara ningú m’ha dit res. I al CAP també la vaig presentar i tampoc m’han dit res”, assegura.
Finalment, ha buscat l’empara de la Plataforma per la Llengua. “M’han dit que tenen altres queixes del sistema sanitari. Però és que a més a més de vulnerar els drets lingüístics de la meva filla, s’ha de tenir en compte que ella té la targeta Cuida’m, per a persones especialment vulnerables, i no entenc que li hagin donat aquest tracte”, clama Mercè Bolufer.