El nombre de cotxes que circulen per la capital catalana amb l’etiqueta ECO superen per primera vegada els que circulem amb l’etiqueta B —la groga—. Així ho ha manifestat l’Ajuntament de Barcelona aquest dimecres, que al mateix temps han assenyalat que un 24,7% del total de vehicles que circulen per la ciutat són turismes amb etiqueta ECO. L’etiqueta groga, per part seva, representa un 18,1% del total dels vehicles. D’altra banda, la major part dels cotxes que es mouen per la ciutat, un 52%, continuen portant l’etiqueta C —la verda—, i els que es tenen l’etiqueta Zero representen el 4%. Per últim, els que no tenen etiqueta s’han mantingut en un 1,2%.
Pel que fa a la contaminació, el consistori també ha informat que els nivells d’NO2 registrats indiquen que aquest any es complirà per primer cop amb els límits establerts a totes les estacions de Barcelona de mitjana anual. L’Ajuntament també ha facilitat algunes dades sobre l’antiguitat els vehicles. Segons les xifres de la Direcció General de Tràfic (DGT), al conjunt de l’Estat l’edat dels cotxes sobrepassava els 12 anys d’antiguitat el 2016 i els 13,9 anys el 2022. A Barcelona, en canvi, l’increment ha estat menor. Mentre el 2016 l’antiguitat dels vehicles era de 10,5 anys, el 2022 era dels 11,2 anys.
Revés judicial
El Tribunal Suprem va anul·lar a finals de novembre la primera normativa de la zona de baixes emissions (ZBE) feta per l’Ajuntament de Barcelona l’any 2019. D’aquesta manera va confirmar la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) del 2022 i va rebutjar els recursos presentats pel consistori barceloní, la Generalitat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) contra aquesta. El TSJC va defensar la seva decisió argumentant que la primera ZBE s’havia aprovat amb deficiències, com manca d’informes que valoressin millor l’impacte econòmic i social per als conductors. La normativa va estar en vigor des del gener del 2020 fins al febrer del 2023.