El confinament apuja els àpats per a persones vulnerables i redueix l’atenció social a domicili

L'oferta de menús ha pujat un 30% en pocs dies i el SAD fa un 30% menys d'hores | Hotels de la ciutat s'han ofert per acollir veïns amb dificultats

El confinament pel coronavirus ha generat una doble tendència oposada en l’atenció social de l’Ajuntament de Barcelona. Per un costat, van creixent les persones que requereixen l’entrega d’àpats diaris, però en canvi es redueix el nombre de persones dependents que necessiten atenció a domicili perquè les seves famílies no treballen i s’ofereixen a assumir aquesta cura.

La regidora de Salut, Gemma Tarafa, ha explicat aquest dijous al migdia que els àpats entregats pels diferents serveis municipals han crescut de 3.700 al dia a l’inici de la crisi del coronavirus a més de 4.800, el que suposa un increment del 30%. Ho ha atribuït a què hi ha “persones vulnerables que passen a estar en aïllament preventiu o que eren ateses per entitats socials que han hagut de tancar portes” per algun contagi o per les restriccions del decret d’alarma. Tarafa a recordat que a la ciutat hi ha molts veïns tot l’any que “no tenen l’alimentació garantida” i és indispensable mantenir oberts serveis com Àpats en companyia o els menjadors socials.

Per contra, ha agraït a totes les famílies que s’han ofert a assumir les cures a persones grans o dependents a qui fins ara atenia el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD). Ha explicat que “ha baixat el número d’hores prestades” perquè familiars d’usuaris són ara a casa –no han d’anar a treballar pel confinament– i han donat de baixa el servei. Fonts municipals xifren el descens també en un 30%. “La menor pressió sobre el SAD ens permet concentrar-nos en les persones més vulnerables, aquelles que no tenen cap xarxa social i que estan totalment soles”, ha dit.

900 persones ateses per Serveis Socials

Els serveis socials s’han reorganitzat per concentrar l’atenció a ciutadans en 9 centres municipals distribuïts per la ciutat, com es fa en períodes vacacionals com el mes d’agost. Han atès 360 peticions i 540 consultes telefòniques sobre emergències socials, ha dit la regidora. A banda, el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) funciona les 24 hores per resoldre casos sobrevinguts. Ahir va fer 20 atencions presencials, 149 telefòniques i 8 atencions a domicili.

Hotels solidaris

Tarafa també ha avançat, a preguntes de la premsa, que hotels de la ciutat s’han ofert per acollir veïns amb dificultats. “Estem treballant per veure quina és la disponibilitat dels allotjaments i quines necessitats tenim”, ha respost la regidora, que ha confiat poder anunciar aquest divendres les primeres concrecions.

Nou comentari