La companyia Teatro Sin Papeles, autora del polèmic gag catalanòfob que ha generat una gran controvèrsia aquests dies, ha decidit tancar el seu compte d’Instagram. Tenien gairebé 2.000 seguidors i era la xarxa més activa que tenien. Tot i que no han donat cap explicació oficial, el moviment arriba després de l’allau de crítiques que han rebut per la seva actuació durant la presentació de l’Informe de l’Observatori de les Discriminacions a Barcelona, de l’Oficina per la No Discriminació de l’Ajuntament de Barcelona. És l’única reacció que ha tingut la companyia a la polèmica generada pel seu gag. Una de les membres del grup ha dit al mitjà espanyolista Crónica Global que estan “commogudes”, però que no volen parlar. La directora és fora del país i prefereixen no fer declaracions.

En els últims dies, la pàgina de l’obra Esas latinas a la web del Teatre de Barcelona, d’on s’ha extret l’esquetx, s’havia omplert de ressenyes negatives i comentaris indignats contra la companyia. En canvi, continua activa la pàgina de Facebook, on fa més d’un mes que no diuen res, o el seu compte d’X, en la qual gairebé no tenen seguidors i no publiquen res des del 2021.
La directora del gag també desapareix de Linkedin
La directora de l’obra, Camila Pinzón Mendoza, també ha esborrat el seu perfil de Linkedin després que es disparessin les crítiques contra ella perquè va estudiar a la Pontifícia Universitat Javeriana (PUJ) de Bogotà (Colòmbia), una de les més cares del país, i ha cursat el màster en Creació Literària a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) – Barcelona School of Management (BSM), que avui dia costa 9.000 euros.

Crítiques molt dures al gag catalnòfob
El gag, que mostra una suposada discriminació a persones castellanoparlants quan van al metge o s’adrecen a una administració pública, ha rebut crítiques molt dures de partits i entitats. L’Ajuntament s’ha limitat a disculpar-se i desmarcar-se’n, mentre que la Generalitat, a través del conseller de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, ha compartit el “malestar” per un gag “ofensiu” i “injust” que perjudica “la convivència i la cohesió social”.
Diversos usuaris també ha mostrat el seu malestar aportant arguments més enllà de l’insult fàcil en què cauen molts. “Què importa més? La teva salut o que parlis en castellà al metge? Segurament aquest punt el tenen clar. Perquè en realitat el que volen és declarar el seu odi a tot allò català. No volen cap igualtat social. Volen imposar l’espanyol i que el català si de cas, es parli només a casa de qui vulgui. Com els feixistes, que és el que demostren ser aquestes actrius”, diu una de les crítiques a la web de l’obra. “Aquesta suposada obra de teatre de denúncia social no és altra cosa que una peça de contingut catalanòfob i profundament supremacista. En un moment concret s’hi diu, literalment: ‘Què és més important, el català o la meva salut?’. Aquesta frase és una falsa dicotomia que contraposa injustament dos drets fonamentals —la salut i els drets lingüístics— com si fossin incompatibles”, diu un altre.