Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Collboni, a un pas d’aturar la reforma de la ronda de Sant Antoni
  • CA

El temps se li acaba a Jaume Collboni per prendre una decisió sobre què fa amb les obres de reforma de la ronda de Sant Antoni, si les paralitza o deixa que es faci el projecte impulsat per Barcelona en Comú, amb l’exalcaldessa Ada Colau i l’extinenta d’alcaldia d’Urbanisme Janet Sanz al capdavant, i que no té ni consens de veïns i comerciants ni polític. 

Durant la campanya electoral, el nou alcalde va prometre que revocaria el pla de Barcelona en Comú, que preveu una pacificació pràcticament total -sense cotxes- però no garanteix el pas del transport públic per tot el carrer. Segons ha pogut saber, el TOT Barcelona de fonts molt properes al projecte, el PSC segueix disposat a aturar les obres. Des del servei de premsa de l’Ajuntament no han volgut avançar res més. Han remès a aquest mitjà a les paraules de l’alcalde durant la campanya i que quan tinguin alguna novetat ho comunicaran.

El 14 de juliol, últim dia per la presentació d’ofertes

Per què el temps se li acaba a Collboni? Doncs, perquè les obres de remodelació de la ronda de Sant Antoni s’estan licitant i el 14 de juliol és l’últim dia perquè les empreses que volen executar la reforma puguin presentar la seva oferta, com es pot comprovar en el portal de contractació pública del consistori.

L’aturada del projecte pot comportar que l’Ajuntament hagi de pagar una indemnització a les empreses que hagin presentat una oferta, va alertar abans de les eleccions la llavors tinenta d’alcaldia d’Urbanisme. En conversa amb el TOT, Sanz no recorda a quant pot pujar aquest pagament. Des del servei de premsa municipal, tampoc s’ha concretat aquest xifra.

Les obres es liciten per 8,3 milions sense IVA i el contracte té un valor de 9,9 milions. El projecte és per “obres relatives al projecte executiu de reurbanització de la ronda de Sant Antoni, entre Urgell i Floridablanca, i del carrer Tamarit, entre Urgell i ronda de Sant Antoni, als districtes de Ciutat Vella i l’Eixample”. 

De fet, el 2018 es va viure una situació semblant a l’actual. Llavors, es va licitar un altre projecte per la ronda -que és el que vol recuperar Collboni i que els Comuns rebutgen- i quatre dies abans que s’acabés el termini perquè les empreses presentessin les ofertes, BIMSA, l’empresa municipal que gestiona i/o executa les obres a la ciutat, va retirar la licitació. En aquell cas, les feines eren entre Comte d’Urgell i Floridablanca per poc més de cinc milions d’euros. Ara, a una setmana de la finalització de la presentació d’ofertes, veurem si es repeteix aquesta operació.

Rellançar el projecte de 2018

Durant la campanya, Collboni va dir que volia recuperar el projecte de 2018 i es va comprometre a “rellançar-lo” durant els primers 100 dies de mandat amb consens. Segons l’alcalde, la ronda de Sant Antoni ha de ser un carrer pel que passi el transport públic i sigui accessible pel veïnat i els comerciants. 

Entre els projectes que defensen Colau i Sanz i el que vol Collboni hi ha diferències significatives. El passat febrer, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme va donar a conèixer el projecte definitiu de la ronda Sant Antoni amb l’objectiu de començar les obres aquest estiu. A grans trets, planteja una pacificació quasi total de la via (es garanteix només el pas del bus en sentit baixada, entre Villarroel i Comte d’Urgell) i es crea una gran plaça en el tram entre Villarroel i Floridablanca, a més de renovar la ja existent del Pes de la Palla.

Eliminació del carril bici

També s’elimina el carril bici segregat projectat inicialment i es permetrà que aquests vehicles puguin circular per qualsevol punt de la ronda. Les places de càrrega i descàrrega previstes al tram entre Villarroel i Floridablanca es traslladen als extrems de la nova plaça i en el seu lloc es farà una gran zona de jocs infantils i es col·locaran parterres i vegetació. En total, el projecte dels Comuns per la ronda destina 16.300 metres quadrats a usos ciutadans.

A diferència d’aquesta iniciativa, la de 2018, també planteja una pacificació, però garanteix el pas del transport públic (bus), tant de pujada com de baixada. També preveu un carril bici central de doble sentit, voreres força més amples que les actuals, tant al costat Eixample com al costat Raval, i zones de càrrega i descàrrega a la banda de Ciutat Vella.

Sense consens veïnal ni polític

El projecte presentat per Barcelona en Comú no té ni consens veïnal ni polític. La Plataforma Propacificació de la Ronda Sant Antoni demana que la licitació no s’aturi i que es facin les obres com estan previstes segons el projecte aprovat només pels Comuns, mentre que la Plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni diu que el projecte de Colau no està consensuat i vol que Collboni compleixi la seva paraula d’aturar el projecte actual.

A nivell polític, el projecte de la ronda presentat pels Comuns tampoc ha tingut mai un recolzament majoritari i tots els grups hi van votar en contra en comissions i plens del darrer mandat, inclòs el PSC, llavors soci de Colau. Però es va poder tirar endavant perquè les propostes de la part d’impuls i control del plenari no són vinculants i perquè la decisió corresponia a la comissió de Govern, formada per Barcelona en Comú i PSC. I allà Colau tenia majoria.

Trias demana aturar el projecte de Colau


Ara, si Collboni decideix aturar el projecte no tindrà cap problema per obtenir un consens polític ampli. De fet, el partit de Xavier Trias, ja ha demanat a l’alcalde que reverteixi la reforma de la ronda de Sant Antoni de Colau “i recuperi el projecte de consens del 2018”, diu el regidor Joan Rodríguez. Trias per Barcelona defensa la urbanització pactada amb el veïnat que manté el pas del transport públic. Rodríguez ha registrat un prec dirigit a l’alcalde en que li recorda que es va comprometre a aprovar el canvi en els 100 primers dies del nou mandat. Entre Trias per Barcelona i PSC sumen 21 regidors, la majoria del ple.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa