L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha dit aquest dimarts que demanarà a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) que mantingui durant el 2023 les bonificacions als bitllets de metro i bus. L’anunci de Colau ha arribat hores després que el govern espanyol hagi dit que els bitllets de Rodalies també seran gratuïts l’any que ve.
Per a Colau, la proposta de l’executiu de Pedro Sánchez és “una gran notícia” i ha emfatitzat que els Comuns ho havien demanat abans que s’anunciés la mesura. “En un context de crisi econòmica i climàtica, abaratir el preu del transport públic ajuda a les famílies i al planeta”, ha afirmat l’alcaldessa.
Collboni també es compromet a treballar per mantenir les bonificacions
Per part seva, el primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni, també ha manifestat a través de Twitter la voluntat de mantenir la mesura de l’ATM, que ofereix bonificacions que van del 30 al 50%. En aquest sentit, s’ha compromès a fer el possible per mantenir “el descompte actual del 50% al transport públic a la ciutat”. A més, ha insistit: “L’Ajuntament haurà de fer l’esforç corresponent, ara toca que la Generalitat mogui fitxa”. Per part seva, fonts del Departament de la Vicepresidència, Territori i Polítiques Digitals han dit a EFE que el govern de la Generalitat vol allargar la rebaixa del transport públic. Això, han afegit, “el govern català ho decidirà, en el marc de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), quan tingui totes les dades de la proposta”.
Les mesures de l’executiu de Pedro Sánchez i de l’ATM són mesures de xoc per fer front a la inflació provocada per la pandèmia i la guerra d’Ucraïna. Perquè la primera sigui una realitat, però, caldrà que el Congrés doni llum verda als pressupostos per al 2023 de PSOE i Unides Podem. La ministra d’Hisenda, Maria Jesús Montero, ha detallat que, a més d’allargar la gratuïtat dels títols de RENFE, aquesta es convertirà en una política estructural per fer un seguiment dels seus beneficis, pel que fa a la sostenibilitat i per promoure l’ús del transport públic, entre altres. La mesura beneficia a totes les línies de Rodalies que operen a Barcelona (R1, R2, R2N, R2S, R3, R4, R7 i R8) i a Catalunya.