Cocaïna i cànnabis, les drogues que consumeixen la meitat dels transportistes

La Guàrdia Urbana incrementarà els controls sobre aquest tipus de substàncies

Un home de 49 anys fa que no amb el cap. “No sé què pot haver passat, no ho entenc. Si n’hagués consumit ho diria… Potser surt positiu per un error, per algun medicament que he pres”. La justificació s’eternitza però el resultat no varia. La segona prova ho confirma: ha donat positiu en cocaïna. L’home, que ha hagut de trucar el seu cap perquè s’apropi a fer-se càrrec del seu cotxe, és un més dels molts ciutadans que circulen sota la influència de les drogues a les zones de transport de mercaderies. Durant el 2018, la Guàrdia Urbana va detectar que gairebé la meitat dels conductors en aquests punts donen positiu en alguna substància. De fet, entre maig i desembre de l’any passat es van realitzar 126 controls, dels quals 61 d’ells van mostrar la presència de droga i en tan sols tres ocasions es va donar positiu en alcohol.

I la proporció es manté els primers dies del 2019, almenys això expliquen els agents municipals al control que ha presenciat aquest matí el TOT Barcelona a la Zona Franca. Especialment entre els transportistes, que són la major part dels positius –47 dels 61 positius conduïen camió o furgoneta–. “Ens hem trobat que és un sector sobre el que cal tenir una cura especial” perquè quan es condueix “una màquina de dues tones, qualsevol errada pot tenir unes conseqüències desastroses”, emfatitza l’intendent de la Divisió de Trànsit de la Guàrdia Urbana, Carles Reyner

Al control d’aquest matí, un de cada dos conductors analitzats dona positiu en cànnabis o cocaïna. Segons Reyner, són les dues drogues més presents als controls, apareixen sovint i en moltes ocasions generen la sorpresa dels conductors. “La gent sap prou bé quan circula sota la influència de l’alcohol i quins són els límits, però la metabolització de la droga és més llarga. Moltes persones es pensen que estan en condicions de conduir i no és així”, explica l’intentendent. Per aquest motiu, algú pot consumir una droga i estar lleugerament influït per aquesta 48 hores després. 

L'aparell de detecció de la Guàrdia Urbana indica que hi ha positiu per cocaïna en una anàlisi / D.C.

L’aparell de detecció de la Guàrdia Urbana indica que hi ha positiu per cocaïna en una anàlisi / D.C.

Així com amb l’alcohol hi ha una taxa, amb la droga s’és més inflexible. Si surt positiu en la primera prova de saliva i es confirma en la segona, per mínim que sigui, el conductor no pot fer-se càrrec del seu vehicle.  Després caldrà comprovar al laboratori on s’envien les mostres quin és el grau de gravetat del cas i imposar la sanció corresponent, que pot arribar a implicar la retirada de sis punts del carnet. 

Empreses de repartiment en precari, una possible causa

Des de la Guàrdia Urbana anuncien que a partir d’ara s’incrementaran els controls de droga, ja que han confirmat la seva sospita. Mentre que el consum d’alcohol està estabilitzat en menys d’un 10% dels conductors analitzats, el consum d’estupefaents “va en augment”, sentencia Reyner. Això, des del cos policial s’ho prenen “molt seriosament”, ja que “el 90% de les causes dels accidents són humanes”, recorden.

Tot i no ser justificable, Reyner apunta que l’increment dels nous serveis d’enviament de paquets –tipus Amazon– i les condicions laborals precàries en què treballen els seus empleats podria estar afavorint el consum de drogues d’alguns conductors per aguantar el ritme necessari de la seva jornada laboral. Així, alguns consumirien cocaïna “per activar-se” i arribar a tot arreu, i d’altres marihuana o haixix “per relaxar-se” hores abans, detalla Reyner, amb “el perill que això suposa per la circulació”. 

Més informació

Nou comentari