La botiga barcelonina A la Premsa d’Aquell Dia, ubicada al barri del Raval, és única a l’Estat. Des de l’any 1994 es dedica a la venda de diaris i revistes històriques del darrer segle. Les germanes Àgata i Angèlica Constantini, al capdavant de l’establiment, han decidit traspassar el negoci perquè qui se’l quedi pugui adaptar-lo per fer la venda dels exemplars per internet i fer el “salt tecnològic” que l’establiment necessita per continuar creixent, diu l’Angèlica.
Actualment, la major part dels clients són persones que volen fer un regal amb una publicació d’una data concreta, per exemple un aniversari, col·leccionistes o empreses que volen tenir un detall amb els clients. El local, situat al número 44 del carrer de Joaquim Costa, compta amb un fons d’uns 300.000 revistes i diaris espanyols, com El Ciervo, Blanco y Negro, Destino, Codorniz o el Diari de Barcelona, reconvertit en un digital de la Universitat Pompeu Fabra fet per estudiants de Periodisme. Les publicacions permeten fer un recorregut per la història del segle XX i de les primeres dècades del segle XXI, des de l’enfonsament del Titànic a la pandèmia.
Vendre el local i tot el fons
Les persones que es vulguin fer càrrec de la botiga hauran de crear una nova pàgina web i desenvolupar la venda electrònica. La intenció de la família Constantini és vendre el local i tots els exemplars. “Això seria l’ideal”, subratlla l’Angèlica. Segons l’anunci de Reempresa sobre el traspàs, publicat a mitjan gener, el preu de la cessió pot oscil·lar entre 50.000 i 75.000 euros, quantitats que no inclouen la venda de la botiga. Si no aconsegueixen tancar el traspàs, intentaran vendre el local i que la col·lecció se la pugui quedar alguna institució o arxiu interessat. Darrere la idea també hi ha certa necessitat de canvi. Els membres de la família tenen altres projectes professionals i amb la venda de l’establiment obtindrien els diners per impulsar-los.

A la Premsa d’Aquell Dia, amb una facturació anual de més de 118.000 euros, disposen de pàgina web, però el sistema que tenen és molt lent i poc àgil. Un cop reben una comanda digital, les germanes han de comprovar a les fitxes, anotades a mà en fulls de paper, si tenen l’exemplar que els demanen. “Es necessita una tecnologia que permeti digitalitzar el fons d’una forma automàtica, per exemple a través d’un lector que llegeixi les anotacions i les introdueixi en una base dades. No es pot fer manualment amb un Excel. És una feina massa descomunal”. Un cop digitalitzat, la venda serà molt més ràpida, perquè es podrà comprovar de forma instantània si es disposa de la revista o diari que es busca.
Regals d’aniversari i col·leccionistes
Entrar al comerç és com viatjar en el temps. La botiga té uns 300 metres quadrats i cinc metres d’alçada. Tot és ple de diaris guardats per dates dins de bosses de plàstics. Al costat del taulell, penjats de la paret, hi ha alguns exemplars del Diari de Barcelona de principis del segle XIX. Són els més antics que guarden. “La majoria de les vendes són per regals d’aniversari. Venem únicament originals a tota Espanya, i si no tenim el que ens demanen, oferim alguna altra publicació d’aquell dia”. Entre altres diaris, a la botiga s’hi pot trobar La Vanguardia, el Periódico, ABC, Avui i El País, i revistes com Hola, Lecturas, Estampa i Esfera.
Però entre la clientela d’aquest negoci únic també hi ha col·leccionistes. Alguns dels exemplars més demanats són sobre el concert que els Beatles van fer a Barcelona, el 3 de juliol de 1965 a la Monumental, o l’enfonsament del Titànic. “Del Titànic ja no venem res. El que ens queda és de la col·lecció privada de la família”. Altres esdeveniments històrics que interessen molt són la Guerra Civil, l’arribada de l’home a la lluna, la mort de Hitler o els fets de setembre i octubre de 2017 a Catalunya, amb la proclamació de la Independència i el referèndum de l’1 d’octubre. L’Angèlica mostra al TOT Barcelona algunes de les joies de la col·lecció, com les portades de La Prensa, amb el titular El hombre pisa la Luna!, les de La Vanguardia sobre la Guerra Civil, amb els titulars Los aviones fascistas bombardean nuestra ciudad i Milicianas de la República, o la de La Publicitat, el dia que va morir el poeta i dramaturg Àngel Guimerà. Catalunya perd el seu poeta, s’hi llegeix.
La idea va néixer d’un negoci igual de Brussel·les
La botiga, oberta pels pares de l’Àgata i l’Angèlica, es va inspirar en un negoci igual que hi havia a Brussel·les, recorda l’Angèlica. Abans d’instal·lar-se al carrer de Joaquim Costa, la botiga estava al carrer del Tigre, davant de la Paloma. “Érem els porters de la Paloma. Tothom ens preguntava quan obria la sala de ball”, evoca el pare, Roberto Constantini. Els exemplars els van trobar de formes molt diverses, remenant al mercat dels Encants, recorrent pobles, a cases de col·leccionistes o en pisos que quedaven buits i els llogaters els deixaven entrar. “El meu pare és molt persistent”, conclou l’Angèlica.