Es triga més temps a entrar a Barcelona en hora punta del matí amb transport públic que amb vehicle privat. Aquesta és la conclusió d’un estudi del RACC, ‘Anàlisi de l’experiència d’usuari al transport públic dels accessos a Barcelona’, que també diu que els usuaris del transport públic triguen, des de qualsevol punt de l’àrea metropolitana, un 20% més a arribar a la ciutat, la qual cosa suposa 10 minuts de mitjana. Sobre el temps total del trajecte, els usuaris han assegurat que és de 58 minuts de mitjana. L’estudi s’ha fet a partir de l’experiència de 1.100 ciutadans i ha analitzat els desplaçaments fets amb les xarxes de Rodalies, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Bus Exprés.
D’altra banda, el president del RACC, Josep Mateu, ha informat que s’han detectat tres motius clau per elegir entre el transport públic o el vehicle privat. “La proximitat entre el domicili i la parada de transport públic, que hi hagi aparcament al destí i la congestió de trànsit”, ha detallat. Tanmateix, ha recordat que un altre problema és l’elevada ocupació, del 80%, de la xarxa de Rodalies, FGC i el Bus Expréss a primera hora del matí. Davant d’aquesta situació, des del RACC han proposat diverses mesures, com augmentar les freqüències i capacitats del transport públic, completar la integració tarifària, estendre el Park&Ride i flexibilitzar la jornada laboral. La proposta de millora més demandada pels usuaris ha estat augmentar la freqüència.
Paral·lelament, durant la presentació de l’estudi s’han donat dades sobre el perfil dels usuaris del transport públic. Un 60% tenen entre 21 i 40 anys, el 97% dels quals entren a la capital catalana al matí són treballadors i estudiants i més de la meitat dels usuaris (52%) utilitza amb freqüència el transport públic interurbà per entrar a la ciutat quatre dies a la setmana o més, entre altres.
Un 5,7 de nota
Els usuaris participants en l’estudi també han posat nota al servei de transport públic. Tots han aprovat, però cap ha obtingut una nota superior a un 6. La nota mitjana del conjunt ha estat un 5,7, mentre que la dels FGC ha estat un 5,9, el Bus Exprés un 5,8 i Rodalies un 5,5. Si s’observa aquesta realitat per corredors, el del Vallès Occidental ha estat el millor valorat pels usuaris del transport públic interurbà amb un 6. Als antípodes es troba el del Maresme, el pitjor puntuat amb un 4,9.