Barcelona desplegarà els primers contenidors ‘intel·ligents’ a Sant Antoni

El nou servei de neteja tindrà un 66% de vehicles elèctrics

L’Ajuntament de Barcelona desplegarà els primers contenidors intel·ligents aquest mateix any al barri de Sant Antoni. Seran contenidors de la fracció orgànica que permetran identificar els veïns que hi dipositin les bosses de residus. El sistema preveu que l’usuari disposi d’una identificació –que podria ser una targeta, un clauer o una aplicació mòbil– amb la qual podrà obrir el contenidor i llençar la fracció orgànica. 

El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha explicat que la idea és que en un futur l’Ajuntament pugui monitorar el grau de reciclatge que es fa a cada barri per “bonificar la taxa de residus dels barris que reciclin millor”. A més, fonts municipals han explicat que tots els nous contenidors que s’incorporin amb el nou contracte de neteja –que entrarà en vigor el 2022– ja disposin de les característiques necessàries per funcionar com a contenidors intel·ligents en un futur.

“Volem que la taxa de recollida de residus bonifiqui d’alguna manera els barris que aposten per la recollida”, ha dit Badia. La intenció és que a llarg termini es pugui bonificar de manera individualitzada, però no serà possible fins que el nou sistema estigui implantat a tota la ciutat. Badia també ha reconegut que durant aquest període de transició es produirà una certa “discriminació” en els barris on hi hagi aquest nou sistema, però ha recordat que ara mateix la taxa també és injusta perquè tothom paga el mateix independentment de com recicla. 

Adaptació al futur

El nou contracte, que es van adjudicar FCC i tres empreses més per un període de vuit anys i un pressupost global de més de 2.300 milions d’euros, també preveu una reordenació del nombre i la distribució dels contenidors a la ciutat. Així, es reduiran un 17% els contenidors de la fracció rebuig –de color gris–, mentre que els de recollida selectiva –groc, blau, verd i marró– s’incrementaran un 25% per tal d’afavorir encara més la taxa de reciclatge, que en els últims s’ha estancat al voltant del 40%. 

Una altra de les grans novetats del nou contracte de neteja és que preveu que el 66% de la flota de vehicles sigui elèctrica, un increment molt important respecte al 20% actual. Segons l’Ajuntament, tots els vehicles petits i mitjans seran elèctrics, mentre que els camions encara hauran d’esperar, tot i que també està previst incorporar-ne algun. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha explicar que la nova flota elèctrica permetrà “reduir el soroll i la contaminació dels vehicles”, una demanda habitual dels veïns.

Inversió milionària

La nova maquinària, que requerirà una inversió de 250 milions d’euros, també inclou equips més polivalents per poder netejar millor carrils bici, carrers que fan pujada o carrerons estrets, es començarà a produir tan bon punt es signi el nou contracte, que s’ha de ratificar al plenari de l’Ajuntament d’aquest divendres. Badia ha advertit que, si hi ha alguna reclamació al Tribunal de Contractació, la rúbrica podria demorar-se un mesos, el que suposaria que entrés en vigor a finals del 2022. 

Sigui com sigui, les empreses adjudicatàries tindran nou mesos a partir de la signatura del contracte per encarregar i produir la nova maquinària, mentre que el cas dels models elèctrics el període s’ampliarà fins als 15 o 18 mesos perquè no hi ha gaire fabricants que els puguin produir i es va demanar una pròrroga per incorporar-los de manera progressiva.

Comentaris

    Esther 23/03/2021 10:27 am
    Quina merda, una flota de cotxes elèctrics només augmenta l’explotació sovint inhumana de metalls rars a l’Àfrica i augmenta el risc d’accidents a causa de vehicles silenciosos. La recollida de residus amb una targeta electrònica també és un mètode de control dels ciutadans.

Nou comentari