FCC, entre els adjudicataris del contracte milionari de neteja de Barcelona

La companyia va ser multada el 2017, però l'Ajuntament considera que "ja va rebre el càstig" i té dret a presentar-se

L’Ajuntament de Barcelona ha adjudicat el contracte per la neteja i recollida de residus a la ciutat a les empreses FCC, Sorigué, Valoriza-Serveis Medioambientals i Urbaser. El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha remarcat que es tracta del contracte més important que fa l’Ajuntament, amb un pressupost anual de 287 milions i una durada de 8 anys, amb una possible pròrroga de dos més –uns 2.300 milions en total–. Aquest import suposa entre el 9 i el 10% de tot el pressupost municipal.

El regidor també ha remarcat que hi ha hagut un augment de pressupost que permetrà la contractació de 225 persones més, amb una plantilla total de 4.400 treballadors. El procediment està pendent d’aprovació definitiva al ple el març.Segons Badia, aquest és un contracte “del segle XXI” que “mira al futur”. El regidor ha volgut posar en valor que serà un contracte “flexible” perquè s’adaptarà a la realitat de cada barri, amb una maquinària i tecnologia específiques per les necessitats de cada zona per ser més precisos.

FCC i la multa per incompliment de contracte

Les empreses adjudicatàries dels quatre lots són FCC Mediambient, Sorigué, Valoriza Serveis Meidambientals –del grup Sacyr-, i Urbaser. En ser preguntat per l’adjudicació a l’empresa FCC, a qui en la darrera contracta es va imposar una sanció per incompliment de contracte, Badia ha assenyalat que van pagar la multa i que per tant “ja va rebre el càstig”. “Té dret a tornar-se a presentar i si fa una bona proposta com ha fet, a guanyar”, ha explicat. Amb tot, ha assegurat que l’Ajuntament estarà “molt atent” i millorarà les tasques de control, seguiment i monitoratge.

Recollida porta a porta

A més, ha remarcat que la contracta contempla que es pugui ampliar el desplegament de la recollida porta a porta a tot Barcelona mentre duri la concessió. Badia ha recordat que aquest any ja esta previst fer-ho a Sant Andreu del Palomar, Horta i Sant Antoni i ha confiat que els propers anys es pugui “aprofundir”. En ser preguntat per l’horitzó temporal, Badia ha dit que el compromís de l’AMB és que tots els municipis metropolitans tinguin recollida porta a porta al 100% de la ciutat el 2025.

D’altra banda, Badia també ha explicat que un dels punts centrals del contracte és la lluita contra el canvi climàtic i la reducció de les emissions de CO2. Segons ha apuntat, es farà “un avenç imprescindible” en l’electrificació de la flota. Això també portarà a uns camions més silenciosos.

El regidor ha explicat que en aquest contracte la vessant tecnològica hi tindrà un paper molt important. Encara que no ha volgut entrar en detalls d’elements concrets, que ha indicat que s’exposaran més endavant, ha assegurat que s’aprofitaran les noves tecnologies per millorar la comunicació amb els veïns, així com per dotar de més eines de control a l’administració. Una de les possibilitats que ha plantejat és la creació d’una aplicació mòbil per als ciutadans perquè tinguin més informació de com funciona el sistema de neteja i recollida.

Terminis del procediment

Un cop acabada l’adjudicació, aquest contracte està pendent de ser aprovat pel plenari al març. En cas que s’aprovi, les empreses adjudicatàries encara tindrien 9 mesos per poder fer el desplegament de tot el que comporta el contracte, com podria ser comprar la maquinària necessària, de manera que s’acabaria posant en marxa a principis del 2022.

Tot i això, hi ha la possibilitat que alguna empresa porti el procés a un tribunal de contractació –fet que ho paralitzaria tot- o que es demani mesures cautelars i s’acceptin. Això podria endarrerir uns mesos el procediment.

Comentaris

    Art 25/02/2021 2:52 pm
    Suciates+ pudents=còctel explosiu. De merda és clar. Que s'embutxaca la frau Colau?

Nou comentari