Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Barcelona incompleix amb el Besòs i l’escola d’adults salta al 2024

Nou incompliment de les administracions amb el Besòs. I ja en van uns quants. L’escola d’adults que s’havia de construir al barri a partir d’aquest setembre queda aparcada temporalment. Segons fonts del Consorci d’Educació, “la redacció del projecte del Centre de Formació d’Adults del Besòs està prevista per al 2024”. De l’inici de les obres, el Consorci, format per la Generalitat i l’Ajuntament, no en diu res.

L’escola d’adults s’ha de construir en un solar del carrer de Cristóbal de Moura, entre Josep Pla i Puigcerdà, al districte de Sant Martí. El juny de 2022, ERC i PSC, a través dels regidors Elisenda Alamany i David Escudé, van signar un acord perquè fos una realitat. Així ho va explicar el TOT Barcelona. El pacte es va vendre com un acord entre el govern municipal i el primer partit de l’oposició aleshores -ERC-, però a la presentació no va fer acte de presència cap representant dels Comuns, la formació d’Ada Colau, en aquells moments alcaldessa.

A cinc mesos de les eleccions, el desembre de l’any passat, l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació van arribar a un acord per construir l’equipament en el citat solar de Cristòbal de Moura. El terreny és de titularitat municipal i és un dels dos que el consistori va oferir al Consorci. A la parcel·la també s’hi ha de fer una escola bressol i habitatges públics i privats. En aquell moment, es va anunciar que es disposava de l’espai i dels recursos -mig milió d’euros del pressupost d’aquest any, segons ERC- i que les feines començarien a partir del setembre de 2023 -així ho defensava també a finals d’agost Alamany a Twitter, enllaçant un article de premsa amb la data prevista per l’inici de les obres-. Però al citat solar no hi ha cap moviment. 

L’endarreriment ja es coneixia abans del 28M

De fet, el mateix centre que portarà l’escola d’adults, el CFA Palau de Mar, ha dit a la mateixa xarxa social que es traslladarà al barri del Besòs-Maresme l’estiu de 2024. Curiosament, el tuit és del passat mes de maig, abans de les eleccions municipals. És a dir, fa quatre mesos que se sap que les obres no començaran ara, però les administracions ho havien ocultat. A mitjans de juliol, el director del CFA Palau de Mar, Joan Padrós, va escriure que anaven a un edifici de nova construcció, de mòduls prefabricats, a Cristóbal de Moura. Aquest diumenge, el director ha insistit que el calendari amb què treballen és l’estiu de l’any vinent.

El solar on ha d’anar l’escola d’adults TOT BARCELONA

El centre educatiu es vol aixecar per ajudar a revertir l’elevat índex d’atur que té el barri del Besòs -un dels més pobres de Barcelona-, ampliar la formació dels joves en una zona on hi ha pocs estudiants universitaris i recuperar un equipament tancat el 2014, durant el mandat de Xavier Trias. Ara l’escola d’adults més propera al Besòs-Maresme és la del Poblenou.

Un equipament tancat el 2014

El passat desembre, ERC va dir que l’escola era el “primer resultat tangible” del compromís pel Besòs-Maresme, un pla integral impulsat pels republicans, i aprovat de forma unànime pel plenari de Barcelona el juliol de 2022, que té com a objectiu invertir en 15 anys 100 milions d’euros a la zona en àmbits com la seguretat, l’educació, la neteja i la rehabilitació d’habitatges, la necessitat més urgent del barri.

Ha passat més d’un any des del primer anunci i veiem que s’hagi fet res, diu la veïna i membre de la plataforma SOS Besòs-Maresme Laura Trabal. Molt crítica amb la gestió al barri els darrers vuit anys per part dels governs de Comuns i PSC, acusa socialistes i republicans de mentir amb l’escola d’adults. Trabal va publicar un fil a Twitter on es pregunta on és l’escola i recorda que l’agrupació d’ERC del Poblenou va dir que el centre estaria en funcionament després d’aquest estiu i Alamany que les obres començarien al setembre. “Volem explicacions. Estem farts de tanta estultícia i paraules buides”.

Poques explicacions

A preguntes del TOT Barcelona, cap administració ni partit han dit gran cosa. El departament d’Educació de la Generalitat passa la pilota al Consorci d’Educació de Barcelona, que es limita a assenyalar que la redacció del projecte es farà el 2024. Fonts d’ERC a l’Ajuntament, un dels partits que més va apostar públicament per aquest equipament i va impulsar el compromís pel Besòs-Maresme, apunta ara que les explicacions les han de donar el departament d’Educació i el Consorci i que ells sempre han comunicat allò que els deien el departament i el Consorci. Sí que n’ha parlat a les xarxes socials una consellera d’ERC, Lourdes Arrando, que dissabte 2 de setembre apuntava, entre altres coses, que l’espai està decidit, “el pressupost adjudicat i el projecte en marxa treballant-se amb les entitats per tal que sigui el millor possible pel barri”.

Fonts de l’Ajuntament no han fet arribar al TOT Barcelona -després de dies d’intentar-ho- cap posicionament sobre l’endarreriment de les obres de l’escola d’adults del Besòs. Però segons ha pogut saber aquest mitjà, les obres s’han d’incloure al PIM (Pla d’Inversions Municipals) i després aprovar-se.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa