L’Ajuntament de Barcelona preveu fer canvis normatius per intentar garantir la supervivència de bars i restaurants històrics. La comissió d’Economia d’aquesta setmana ha aprovat per unanimitat una proposició d’ERC que insta al govern municipal a facilitar que els establiments emblemàtics i singulars de restauració puguin adequar les seves llicències d’activitat.
El regidor Jordi Coronas explica que hi ha bars i restaurants amb dècades d’història a la ciutat que podrien haver de tancar amb la normativa actual. Per exemple, el bar Roure de Gràcia “és un establiment singular sense catalogar que fa menjars des de 1889, però que, en canvi, no té llicència de restaurant, i normativa en mà li seria impossible poder seguir oferint menús”. Un altre cas és La Pubilla del Taulat, “un celler amb degustació del Poblenou, en actiu des del 1886, que tot i estar catalogat, normativa en mà no podria servir menjars avui dia”. I un que no es va poder salvar va ser el bar Brusi, un històric del barri Gòtic, tancat fa dos anys, que “no va poder garantir el relleu perquè la inseguretat jurídica feia impossible saber si es podria continuar cuinant, i que ara ha quedat irreconeixible, convertit en una gelateria“.

Una realitat històrica construïda abans de la democràcia.
Segons ERC, l’objectiu del canvi normatiu que es vol impulsar és garantir que aquests locals, que formen part del patrimoni tangible i intangible de la ciutat, puguin mantenir la seva activitat i assegurar-ne la continuïtat i el relleu generacional. “Des de l’administració massa vegades aprovem normatives que malauradament entren en contradicció amb altres línies de treball que també impulsem, o xoquen amb la realitat històrica d’una ciutat en bona part construïda abans de la transició democràtica”.
Segons Coronas, aquest és el cas de les normatives urbanístiques i les llicències d’activitat que afecten la restauració emblemàtica: “Per una banda, la cataloguem, la considerem un valor intangible i inqüestionable de la ciutat i vetllem per la seva continuïtat, però per l’altra els apliquem una normativa que els deixa en un buit legal i que amenaça en fer-los desaparèixer pel fet de no adaptar-s’hi”.
El govern de Jaume Collboni ha fet seva la iniciativa republicana. La regidora de Comerç i Mercats Raquel Gil ha dit que caldrà veure com es pot fer aquesta adequació de la normativa de les llicències d’activitat, i ha recordat que part d’aquesta regulació no és de l’Ajuntament.
Alguns restaurants i bars que han tancat
A banda del bar Brusi, un dels últims supervivents de la cuina casolana que hi havia al Gòtic, són molts els establiments de restauració importants que han tancat les portes els darrers anys a Barcelona, ja sigui pels motius que planteja ERC, o perquè s’han vist afectats per augments desproporcionats del lloguer, entre altres raons. El juny de l’any passat ho va fer el bar Versalles de Sant Andreu, ofegat pel lloguer i els deutes, tot i que després ha tornat a obrir com a braseria. I a finals de febrer plegava el Citrus del passeig de Gràcia amb el carrer de Consell de Cent, després de 30 anys. En aquest cas, el tancament va ser perquè es va considerar que havia finalitzat una etapa. El local va trigar pocs dies a llogar-se i en el seu lloc obrirà un altre restaurant, del grup francès de restauració Big Mamma.

Can Miserias, un local centenari de Comte de Borrell, va abaixar la persiana definitivament la tardor passada després de participar en el programa de TV3 Joc de Cartes i obtenir una puntuació molt baixa. I el setembre del 2024 va deixar de funcionar el Lluís de les Moles del Gòtic, un restaurant clàssic amb 25 anys de vida que oferia un menú d’autor de migdia a un preu força correcte. Un rètol a la façana avisava de l’adeu sense especificar-ne el motiu.
Aquesta setmana mateix, el TOT ha informat de la clausura del bar Kasparo, un establiment de la plaça de Vicent Martorell, a Ciutat Vella, a causa de la crisi dels lloguers. El dissabte passat va fer el seu últim servei després de tres dècades obert. I si fa cinc anys tancava en plena pandèmia El Gran Cafè del Gòtic, fa uns dies aquest mitjà avançava que reobrirà reconvertit en un irish pub, un negoci especialment pensat per als turistes.