La resolució del TJUE emesa aquest matí, que confirma la vulneració “sistemàtica i continuada” per part de Barcelona dels nivells màxims permesos de diòxid de nitrogen (NO2), ja ha generat les primeres reaccions polítiques. Si fa dos dies era el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, que tot i intuir la clatellada europea intentava posar de relleu les millores fetes a la ciutat en la qualitat de l’aire malgrat, aquest migdia ha estat el torn de Janet Sanz.
La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat ha apel·lat a la Generalitat i a l’Estat “a fer més” per lluitar contra els nivells de contaminació de la ciutat, que excedeixen els topalls establerts per la normativa europea i les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS).
Sanz està convençuda que Barcelona està fent els deures per reduir aquests nivells i que, en canvi, les altres dues administracions han d’augmentar els esforços i dur a terme “accions valentes” per posar fil a l’agulla el més aviat possible i complir els límits legals establerts.
Assenyala la ZBE i la superilla de l’Eixample com a exemples
La tinenta d’alcaldia ha assegurat que “qui ha de fer més són les administracions responsables i competents, és a dir, l’Estat espanyol i les comunitats autònomes”. Per aquest motiu els ha demanat que es prenguin “seriosament” aquest assumpte i s’emmirallin en projectes duts a terme pel govern municipal com ara la superilla de l’Eixample o bé la Zona de Baixes Emissions (ZBE).
D’una banda, a la Generalitat li ha reclamat més accions en transport públic i que treballi en una proposta de pàrquings dissuasius -anomenats ‘park and ride’- i, de l’altra, a l’Estat li ha exigit més i millors esforços perquè el servei de Rodalies funcioni millor; en aquest sentit ha dit que no pot esperar al 2026.