L’Ajuntament de Barcelona té un pla B per si el Tribunal Suprem acaba anul·lant l’ordenança que regula la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que va ser anul·lada pel TSJC després que diverses entitats presentessin una demanda. Per si es produeix l’anul·lació, el consistori prepara una modificació de l’ordenança que regula les restriccions de vehicles. La ZBE Rondes BCN engloba cinc municipis metropolitans (Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i part dels municipis de Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs).
Blindar la ZBE modificant l’ordenança
La llei de canvi climàtic i transició energètica obliga les ciutats de més de 50.000 habitants a tenir activa una ZBE. És per això que l’Ajuntament ha de tenir activa la ZBE, i proposa, com ha anunciat aquest dilluns, buscar un nou consens amb entitats, agents i ciutadania per assegurar-ne la implantació i per millorar-la si fos necessari a través d’un procés de participació. “L’objectiu és promoure el debat ciutadà entorn al desplegament i aplicació d’un instrument normatiu. Una vegada fet aquest debat participatiu, s’iniciarà el procés per aprovar la nova ordenança actualitzada que blindi la ZBE. I la idea és que estigui enllestida abans que acabi el mandat.
Recursos de cassació
Per altra banda, el consistori, la Generalitat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han presentat els respectius recursos de cassació contra la sentència del TSJC sobre la ZBE, que de moment continua vigent. En els recursos, que han estat acceptats a tràmit, s’emfatitza la priorització del dret de la salut per sobre de la mobilitat més contaminant i l’obligatorietat de disposar d’una ZBE per reduir la contaminació de l’aire i per complir les normatives europees i estatals.
El desplegament de la ZBE Rondes BCN ha permès reduir més de 600.000 desplaçaments de vehicles més contaminants, cosa que comporta la reducció del nivells de NO2 a l’àmbit d’aquesta ZBE. Barcelona és la sisena ciutat europea amb més mortalitat a causa de la contaminació de l’aire i s’hi produeixen més de 1.300 morts prematures. La millora de qualitat de l’aire, per tots els canvis ocorreguts a la ciutat, ha permès reduir al voltant de 125 morts anuals.
“És un imperatiu legal”
Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica de Barcelona, i Marc Sanglas, director general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, han recordat que és un imperatiu legal i un compromís polític. “La salut pública ha de ser el principal eix que ha de moure les administracions públiques”, ha dit Badia, mentre que Sanglas ha afegit que “no és una mesura desproporcionada”, com considera el TSJC. Tots dos reivindiquen la potestat dels municipis per poder regular aquest tipus de mesures.