Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Junts validarà Martí Galbis si no hi ha més candidats

Junts per Catalunya vol evitar unes primàries de conflicte a Barcelona per la tria del candidat a les eleccions municipals del 2027. Després que el cap de files del grup municipal, Jordi Martí Galbis, anunciés el pas endavant per ser cap de cartell, i enfrontar-se si calia a qui fins ara era l’home de referència de Carles Puigdemont, Josep Rius, s’ha produït un moviment inesperat. Rius, vicepresident de Junts, mà dreta del president a l’exili i també regidor, ha renunciat a ser candidat. Tant per la via de la imposició -el reglament del partit ho permet- com per la via de les primàries. Amb Rius retirat, la direcció del partit podria moure fitxa i buscar l’enèsim aspirant, però sembla que no ho farà. Segons ha pogut saber el TOT Barcelona de fonts de Waterloo, si no hi ha cap altre candidat, serà Galbis, evitant les primàries de conflicte i també una imposició d’un altre candidat.

El portaveu de Junts a l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí Galbis, amb el cap del grup municipal, Xavier Trias / Arxiu

Alonso-Cuevillas no tanca la porta a presentar-se

No obstant això, el camí podria no ser tan planer per a Martí Galbis si Jaume Alonso-Cuevillas decideix fer el pas i presentar-se al procés per elegir l’alcaldable, tal com va anunciar en una entrevista amb aquest mitjà a principis d’abril. “Estaria encantat de ser l’alcaldable de Junts per Barcelona”, va dir. L’advocat va explicar també que n’havia parlat amb Puigdemont. Ara, en conversa amb el TOT, fonts pròximes a Cuevillas han assegurat que no hi ha una decisió presa. “N’ha de parlar amb qui n’ha de parlar”, han subratllat en clara referència al president a l’exili.

D’altra banda, una part de la militància de Barcelona, pròxima a Rius, no es conforma amb la renúncia del vicepresident de Junts i vol que reconsideri el seu posicionament. Segons ha pogut saber el TOT, dimecres a la tarda, els presidents de Junts als 10 districtes de la ciutat i el president de la Federació de Barcelona, el regidor Joan Rodríguez, es reuniran amb el secretari general de la formació, Jordi Turull per avaluar la situació. En principi, en aquesta trobada no hi seran ni Martí Galbis ni Rius. I serà aquí on aquests representants juntaires donaran a conèixer la seva valoració.

Martí Galbis va oficialitzar que volia ser l’alcaldable divendres passat, tal com va avançar el TOT. El salt endavant de Martí Galbis, mà dreta de Xavier Trias durant dècades, i regidor de govern quan Trias va ser alcalde (2011-2015), suposa un desafiament al president Puigdemont i a la direcció de Junts. El president del grup municipal al consistori barceloní ho va comunicar dijous a Turull i l’endemà ho va fer públic. Segons ha pogut saber aquest mitjà, divendres era el dia previst per presentar Rius com el candidat de la direcció. Dilluns, Rius va renunciar i en una carta a la militància publicada també a la xarxa X, Rius va assegurar: “En una lògica de confrontació i divisió interna, a mi no m’hi trobaran”, va escriure.

De Quim Forn a Artur Mas

En el moment actual per elegir l’alcaldable de Junts s’ha arribat després que la direcció hagi intentat, al llarg del darrer any, trobar un candidat de pes. El primer a ser sondejat va ser l’exconseller d’Interior i exprimer tinent d’alcaldia, Quim Forn. Diferents fonts consultades pel TOT asseguren que Forn sí que era “un candidat de consens”. Amb posterioritat, es van posar sobre la taula els noms, entre altres, de l’expresident de la Generalitat Artur Mas, que va rebutjar l’oferta perquè no vol tornar a la primera línia política; l’exconseller de Salut Josep Maria Argimon, i l’empresari Tatxo Benet.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa