El govern municipal de Jaume Collboni emmarca la presència polèmica de l’exèrcit espanyol a la fira del corredor de la Marató com una acció de voluntariat. En una resposta, a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona, signada pel regidor d’Esports David Escudé (PSC), a l’edil d’ERC Jordi Castellana, el socialista diu que RPM -l’empresa que organitza la cita atlètica- “va fer una crida” per captar “voluntaris per a la seva col·laboració en l’esdeveniment”. I afegeix que “la capitania de l’exèrcit espanyol, situada a Barcelona, es va posar en contacte amb l’empresa per poder col·laborar”.
Tal com va publicar el TOT, ERC va registrar un prec en el qual denunciava la presència de l’exèrcit i demanava que el govern municipal es comprometés a facilitar la participació en la fira del corredor de la Marató “exclusivament a aquelles institucions, organismes, empreses o entitats que tinguin una relació directa amb la Marató i que promoguin els valors que fomenta l’esport, de responsabilitat, esforç, treball en equip, cohesió, salut o empoderament personal, entre altres”. En aquest sentit, Castellana sol·licitava que no s’autoritzés més un estand de les forces armades de l’Estat espanyol. I en un tuit a la xarxa X deia que “els valors de l’esport i els de l’exèrcit espanyol no tenen res a veure”.
La Marató de Barcelona és un gran esdeveniment esportiu que uneix competició i esport popular.
— Jordi Castellana i Gamisans (@jcasteg) March 16, 2025
Els valors de l’esport i els de l’exèrcit espanyol no tenen res a veure.@ERCbcn demanem que no hi torni a haver-hi estand de l’exèrcit a la Fira del Corredor https://t.co/T4YnqBqpL1
En l’escrit, Escudé rebutja el prec dels republicans i detalla que les actuacions de l’exèrcit no es va limitar únicament a la fira del corredor, sinó que va comptar amb un punt de dinamització durant el recorregut i va cedir el pati interior del palau de la capitania general a la capital catalana. El regidor d’Esports afegeix que entre les obligacions que té l’empresa adjudicatària de la Marató, RPM, hi ha “l’organització de diferents punts d’animació i avituallaments al llarg del recorregut de la cursa, i de la fira del corredor”.
Promoció de “la legión”
Tal com es pot veure en la imatge principal d’aquest article, l’exèrcit espanyol es presentava a la fira del corredor amb l’eslògan “La fuerza de los valores” i promocionava proves esportives “cívico-militares” i a “la legión”.