A poc menys de tres setmanes que comencin les obres de reforma de la ronda de Sant Antoni, aprovades pel govern d’Ada Colau i que executarà el de Jaume Collboni, tot i que durant la campanya electoral va dir que si era alcalde aturaria el projecte, el PP de Daniel Sirera recull firmes en contra de la remodelació i estudia si presenta una denúncia als tribunals. Tal com va explicar el TOT, la reforma vulnera el Pla General Metropolità (PGM) perquè la ronda és xarxa viària bàsica i es planteja convertir el carrer en una zona de vianants pràcticament total, afirma l’arquitecte i urbanista Antoni Renalias.
Segons ha pogut comprovar el TOT, fulls amb el logo del PP i el nom de Daniel Sirera es podien trobar en comerços de Sant Antoni aquesta setmana. “Firma en contra el projecte de reforma de la ronda de Sant Antoni aprovat per l’Ajuntament”, diu el paper en castellà. Als signants se’ls demana que posin el seu nom, DNI, correu electrònic, telèfon, signatura i que autoritzin si volen rebre informació. En dos dies se n’han recollit al voltant d’un centenar de signatures.

El PP va fer alcalde a Collboni
Sirera ha reconegut al TOT que la iniciativa és seva, però no ha volgut donar, de moment, més detalls del que pretén. Des de fa unes setmanes, els populars valoren si judicialitzen el cas. Fonts del partit deien al novembre que el dubte eren els costos econòmics que se’n podien derivar. Ara, en canvi, sostenen que aquesta possibilitat no s’ha descartat. “Ho estem valorant”.
El projecte de reforma de la ronda Sant Antoni no té consens polític i veïnal. Bona part del mandat passat, Colau i Collboni van estar a matadegolla i van votar de manera diferent en comissions i plens. El mateix passa entre els residents i comerciants. Una part defensa que la ronda es converteixi en una zona per a vianants pràcticament total, com es farà, i una altra vol recuperar el projecte aprovat el 2018, amb voreres més amples, transport públic de pujada i de baixada i carril bici, i que fins i tot es va arribar a licitar i posteriorment anul·lar.
El projecte vulnera el PGM
Ara, els contraris a la reforma busquen finançament per denunciar el cas els tribunals. El projecte vulnera el PGM perquè la ronda de Sant Antoni és xarxa viària bàsica i la remodelació que s’executarà s’ha fet sense modificar el PGM, diu Renalias. Fonts jurídiques expliquen que tot el procés pot costar entre 15.000 i 20.000 euros. De moment, aquests veïns i comerciants han contactat amb l’advocat Daniel Vosseler, i dos dels seus lletrats han participat recentment en una reunió amb representants municipals.
Un altre partit que està en contra del projecte és Trias per Barcelona. Fa uns dies, els regidors Damià Calvet i Joan Rodríguez van fer una roda de premsa a la ronda en la qual van acusar Collboni de mentir al veïnat. Rodríguez va retreure a l’alcalde que va dir sis vegades que aturaria les obres i que fins i tot va fer actes a Sant Antoni amb el mateix argument i bustiades. Trias per Barcelona també ha avisat que la reforma pot acabar judicialitzada. Des del grup municipal no han aclarit si es plantegen denunciar el projecte o si posaran sobre la taula aturar-lo com a condició dintre de la negociació que Trias i Collboni estan duent a terme per tancar un pacte de govern. Des del PP neguen que estiguin parlant amb JxCat per presentar conjuntament alguna acció contra la reurbanització.
Un cost d’11,6 milions
La remodelació pujarà a 11,6 milions i durarà un any i quatre mesos. Permetrà guanyar més de 1.000 metres quadrats per als vianants entre la ronda i el carrer de Tamarit, amb uns 16.300 totals. A grans trets, la reforma preveu un carrer de plataforma única entre Villarroel i Floridablanca. Aquest espai es configurarà com una nova plaça per la qual només es permetrà el pas de vehicles de serveis i emergències pels laterals. La zona s’unirà amb la plaça del Pes de la Palla, que es reformarà i inclourà una nova àrea de joc infantil. La transformació incorpora també un carril bus de baixada des de Villarroel fins a Comte d’Urgell. Finalment, el projecte no preveu carril bici, i ciclistes i vehicles de mobilitat personal podran circular per tot el carrer mantenint la prioritat de pas del vianant.