La cúpula de l’àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, que dirigeix Ada Colau, acumula diverses denúncies per la gestió en l’adjudicació del servei de motos elèctriques i té a sis alts càrrecs pendents de ser cridats a declarar davant el jutge per suposades irregularitats. La Fiscalia de Barcelona, que va obrir diligències el mes de febrer passat per a investigar l’actuació de la regidora Rosa Alarcón i de la seva mà dreta, Manuel Valdés López, gerent adjunt de Mobilitat i Infraestructures, ha començat a prendre declaració per determinar les presumptes irregularitats comeses en tot el procés.
El Ministeri Públic té previst cridar a declarar a Manuel Valdés López en qualitat d’“investigat”. També contempla prendre declaració a la mateixa Alarcón; a Jesús Jiménez, cap de gabinet; a Lorena Zurrón, de la gerència d’urbanisme i la persona que executa els actes del gerent de Mobilitat i té la interlocució amb els operadors; a Eva Redó, exdelegada de Mobilitat i Infraestructures; i a la seva substituta en el càrrec, Dolors Ibáñez, que podrien declarar com a “testimonis”.
Tracte de favor
L’empresa Global Mobility Sharing va denunciar a Rosa Alarcón i al gerent Manuel Valdés López pels delictes de prevaricació, falsedat documental, malversació de cabals públics i tràfic d’influències en considerar que s’han comès “irregularitats referents a les actuacions i omissions enganyoses i fraudulentes dutes a terme per l’Ajuntament de Barcelona des de l’any 2016 fins avui, en haver-se omès de manera dolosa actuacions per a beneficiar a empreses del sector de la mobilitat personal, així com actuacions dutes a terme per a intentar blanquejar actuacions il·lícites i provocant actes il·lícits a favor”.
En la denúncia, es considera que la cúpula de Mobilitat ha beneficiat presumptament a determinades empreses, com Ecooltra i Acciona, i que ha actuat “per a protegir un oligopoli il·legal de determinades empreses que van començar a operar a Barcelona amb motos d’ús compartit amb anterioritat a l’adjudicació de llicències”. En paral·lel a aquest procés, el gerent adjunt de Mobilitat i Infraestructures també està immers en una altra investigació que duu a terme l’Oficina Antifrau per l’adjudicació d’un contracte per la via d’emergència de 1,2 milions, gràcies al qual es van ampliar quatre superilles a l’Eixample.