ERC reivindica com a seva la proposta que el govern de Jaume Collboni vol impulsar ara per regular el lloguer dels locals comercials. En el plenari de divendres, el darrer del curs polític, el PSC proposarà instar al govern espanyol i al Congrés dels Diputats a fer els canvis necessaris per “regular o moderar els increments dels lloguers comercials”. En una storie a Instagram la presidenta d’ERC a l’Ajuntament i alcaldable, Elisenda Alamany, diu que fa tres anys que ells defensen aquesta necessitat perquè hi ha molts locals a la ciutat, alguns “de tota la vida”, que han hagut de tancar perquè els titulars no poden assumir el cost del lloguer. Alamany també critica que la iniciativa arriba a menys d’un any de les eleccions municipals i denuncia que els socialistes no hagin plantejat res sobre aquesta qüestió a l’Ajuntament, l’Estat i la Generalitat, les tres administracions que governen, des de fa tres i dos anys, respectivament.
La proposició que el PSC presentarà divendres manifesta el compromís de l’Ajuntament en la defensa dels comerç de proximitat i dels establiments singulars i tradicionals com a elements fonamentals de la identitat dels barris i de la ciutat, i planteja impulsar una reforma de la LAU (Llei d’Arrendaments Urbans) per establir mesures que permetin limitar o contenir els preus dels locals comercials. El PSC de Collboni vols que es faci “en aquelles zones especialment afectades” per l’increment de preus, amb l’objectiu de garantir la permanència dels petits comerciants, preservar la diversitat comercial dels barris i evitar la substitució del comerç de proximitat.

Un suport ampli a la regulació en el darrer Baròmetre
Fonts d’ERC expliquen al TOT Barcelona que al llarg del mandat municipal han portat moltes iniciatives en aquesta línia i sempre la resposta ha estat “que era molt difícil, que no es podia fer”. Arran dels molts tancaments que hi ha a la ciutat, amb el lloguer com a raó principal, es van reunir amb els eixos comercials i aquests van pressionar per intentar desencallar la situació. Això hauria fet que el govern preguntés per aquesta qüestió concreta en el darrer Baròmetre municipal. El suport a una regulació del lloguer dels locals comercials va aconseguir un suport del 76% per part dels enquestats.
Entre els diferents locals que han hagut de plegar a Barcelona aquest any per increments del lloguer hi ha la ferreteria Camps i el forn Santa Clara, ambdós a Gràcia. En el cas de la ferreteria, la propietat volia un lloguer mensual de 15.000 euros, segons van explicar els titulars del negoci.



