Barcelona ‘recicla’ la campanya de Sant Jordi de l’any passat

L’Ajuntament reaprofita el disseny del 2020, que no es va fer servir pel confinament

L’Ajuntament de Barcelona ha decidit reciclar la campanya de Sant Jordi de l’any passat, ja que el confinament total decretat pel govern espanyol va obligar a cancel·lar la Diada i no es van penjar cartells al carrer, tampoc a la celebració de l’estiu. Enguany el consistori ha optat per reaprofitar els cartells, obra de l’il·lustrador basc i veí de la ciutat David de las Heras, creats per l’edició de Sant Jordi 2020 –amb alguna petita variació– i estalviar-se un nou disseny.

La campanya, que il·lustra quatres persones amb un llibre i una rosa a cada mà, ha generat polèmica i confusió a les xarxes per l’existència de dos contractes: un del 2020 per 13.230 euros, corresponent al disseny de la campanya, i un del 2021 de 3.000 euros per la cessió dels drets d’il·lustració. Diversos perfils de Twitter –molts dels quals han confós la campanya de l’Ajuntament amb la de Turisme de Barcelona– han acusat el consistori de trossejar el contracte per esquivar el límit legal que obliga a fer un concurs.

Fonts municipals han aclarit al TOT Barcelona que quan es contracta una campanya de comunicació el preu –en aquest cas els 13.230 euros– “sempre” inclou els drets d’il·lustració, que normalment es cedeixen per un temps limitat. Per poder reutilitzar la campanya aquest any han hagut de pagar una altra vegada la cessió de drets, motiu pel qual al març d’aquest any es va generar un segon contracte, una opció molt més barata que pagar per un nou disseny

La il·lustració de Turisme de Barcelona

La campanya municipal és un encàrrec completament independent de la il·lustració de Sant Jordi que difon a les xarxes el consorci de Turisme de Barcelona. En aquest cas es tracta d’una animació i una imatge estàtica elaborades per la dissenyadora madrilenya Cinta Arribas, que també es va contractar per a la diada cancel·lada del 2020 i s’ha reaprofitat aquest 2021. Fonts de l’organisme detallen al TOT Barcelona que en aquest cas és una contractació d’obra menor, amb un cost aproximat de 2.000 euros, que no requereix concurs.

L’ens subratlla que no es tracta d’una campanya de comunicació completa, com la de l’Ajuntament, sinó d’una simple “acció digital”. Vol mostrar com veuen Sant Jordi joves il·lustradors que viuen fora de Catalunya i que han descobert la diada en una visita a la ciutat. No obstant, l’estètica d’aquesta creació concreta i l’absència d’elements tradicionals ha aixecat crítiques a les xarxes, per exemple de l’escriptor Quim Monzó.

Nou comentari