Gol –en pròpia porta- amb l’aeroport

“Per què ara, de sobte i després de tants anys de reivindicacions, AENA accediria a posar en competència pura Barcelona i Madrid?”

L’acord a què diuen que han arribat el govern espanyol –el PSOE, que no Podemos- i la Generalitat per, presumptament, convertir El Prat en un hub intercontinental, és a dir, en un nus de comunicacions aèries que permeti volar des de i fins a Barcelona a l’altra punta de món sense passar per Madrid, Frankfurt o altres aeroports, és un no acord. No acord perquè el fet que a Barcelona operin vols intercontinentals no té una relació directa –així ho certifiquen la majoria d’experts i l’experiència de grans aeroports europeus- amb allargar una pista, sinó amb la voluntat, comercial i política –sobretot, política-, d’AENA de facilitar slots  –permisos de vol- a companyies de llarg recorregut. Com? Atraient-les a Barcelona amb una política comercial potent –taxes aeroportuàries, impostos, horaris adients a les necessitats dels passatgers d’aquests vols, etc-, és a dir, fent el que ara mateix només fa amb Madrid-Barajas.

Ras i curt, Madrid anirà contra els interessos de Madrid? La resposta és no. AENA, amb un 51% en mans de l’Estat i un 49% d’accionistes, no canviarà la seva estratègia per un acord en una reunió fora d’agenda en ple estiu. Si mai no ha acceptat ni tan sols parlar de la possibilitat d’homologar la gestió del aeroports espanyols als estàndards europeus -on la gestió individualitzada de les infraestructures des del territori permet uns resultats més òptims- i per tant, manté tenallats els interessos econòmics de Barcelona i Catalunya fent del Prat un simple generador de beneficis per a la caixa única d’AENA, per què ara, de sobte i després de tants anys de reivindicacions, accediria a posar en competència pura Barcelona i Madrid?

Els analistes econòmics respondran que AENA ha de donar compte als seus accionistes i que millor dos aeroports TOP que no pas un. Però El Prat i Barajas han estat pensats històricament per ser un aeroport de segona que alimenta passatgers del de primera i que, a més, injecta diners als aeroports fantasma que hi ha a Espanya conseqüència de fer política electoralista amb les infraestructures. És per tot això que aquest acord per fer una inversió de 1.700 milions al Prat per allargar la pista –si arriba el permís de Brussel·les- i, per cert, injectar més diners a Barajas, té molts números d’acabar en una nova enganyifa de dimensions superiors a la del traspàs de Rodalies.

Sembla que la Generalitat s’ha marcat un gol en pròpia porta fent-se aquesta foto. Probablement, empesa per la necessitat d’agafar-se com a mínim a un fil d’esperança. Però de moment, aquest anunci només ha servit per posar en evidència les divisions internes al propi Govern i dins d’ERC sobre com fer compatible el creixement econòmic sostingut amb la necessària cura del medi ambient.

Comentaris

    Víctor, emprenyat. 05/08/2021 3:16 pm
    I per què no s'adjudica a l'Estat i Aena la concessió de circular patinets i bicicletes per la deliciosa ciutat de Barcelona? Amb la coordinació justa i necessària de la seva primera autoritat municipal, és clar.
    Cal dir-ho 05/08/2021 4:26 pm
    Catalans : Independència.
    Georgiana 05/08/2021 4:28 pm
    Si per no deixar no deixen ni triar el nom de l'aeroport. Ara tot son corredisses pels 1.700M€ per l'aeroport i no es mouen pel dèficit fiscal d'entre 16.000M€ a 20,000M€ de Catalunya. Si amb un mes sense dèficit ja els tindriem aquests 1.700M€ d'inversió pel que volguessim. Han passat d'ampliar la base a ampliar l'aeroport. Quin frau.
    Georgiana 05/08/2021 5:57 pm
    El President i Conseller Delegat d'AENA des de 2018, es en Maurici Lucena del PSC.
      Doctor Strangelove 06/08/2021 10:23 pm
      El Lucena era l'amic íntim d'en Sebastián, l,imbècil que surt a la Secta a fer de Sandro Rey sobre el virus xinès. Un inèpte més, això sí, molt superor al batxiller de Waterloo i tota la xaval.la del seu voltant! Doc.
    JordiP 05/08/2021 7:38 pm
    “Per què ara, de sobte i després de tants anys de reivindicacions, AENA accediria a posar en competència pura Barcelona i Madrid?”. Aquesta és la qüestió, Gemma. El gran i sobtat interés de AENA (o és un interés exclusiu del Lucena?) conté un gat tancat. Potser el millor seria demanar els diners i de l'ampliació ja ens encarregariem nosaltres. I encara millor seria que ens trespassessin la propietat i gestió de l'aeroport Josep Tarradellas (abans Muntadas).
    Narcís 05/08/2021 8:23 pm
    Sembla ben exposat .. per què no hi són les respostes, si no de l' articulista, òbviament, per què no del Govern i, sobretot, del gobierno ? PD : ça com lla, és veritat no ens deixaven/ deixen fer viatges de llarg recorregut sense donar raons ? Nota : seria bo vers Catalunya o el preu a pagar sent com som dessota país veí botxí .. no surt a compte ? Anotació al marge : els accionistes de fons americans àdhuc resta del 49% .. quan han pesat ( perquè és clar que espanya abans de permetre guanys per a Catalunya .. prefereix perdre'n encara que s' endugui/ furti força més ! ) ?
    Que hi farem 05/08/2021 10:22 pm
    Per què Aena vol ampliar l'aeroport? Su florentineza i altres berros necessiten feina per captar els fons de recuperació europeus. Ja sabeu els items: economia verda, nova mobilitat sostenible, etc.. Ja ho ha dit el calvito serà l'aeroport mes verd de l'univers
    Porcs traïdors 06/08/2021 10:28 am
    El Govern de Vichy catalan, és de l'equip contrari. Xuta a la nostra porteria.
    Gorg 09/08/2021 4:02 am
    Despres de la pandemia els accionistes han quedat escurats i saben que sense el motor de Cat no s’en sortinaràn. Estan endeutats fins als nasos i Europa els força a portar se bé. Es la mateixa raó per la que varem obrir als catalans el comerç amb America.

Nou comentari