L’any 2004 s’inaugurava el servei de tramvia a la ciutat. Però es feia deixant un forat entre la plaça de Francesc Macià i les Glòries, origen i final del TramBaix i el TramBesòs. Havien passat quinze anys des que havia començat el debat polític sobre la necessitat que Barcelona tingués un tramvia. I ara, just quan el servei assoleix la majoria d’edat, l’Ajuntament de Barcelona ha fet públic que els treballs per enllaçar el Trambaix i el Trambesòs per l’avinguda Diagonal s’iniciaran la setmana del 7 de març. I sobre terminis, s’espera que la primera fase acabi cap a finals de 2023 i que el tram entri en servei el 2024.
Unes obres que comportaran alteracions en la mobilitat i el trànsit -tant de vehicles privats com de tansport públic- que es preveuen els pròxims mesos al llarg d’un tram de quilòmetre i mig d’obres. Així, l’allargament del tramvia ocuparà les calçades laterals a banda i banda de la Diagonal entre el carrer Castillejos i el carrer Marina, on es mantindrà operatiu un carril per a vehicles en un sentit i en un altre. També s’interromprà la circulació al tronc central entre els carrers Roger de Flor i Sardenya i continuarà el tall entre Roger de Flor i Bruc, ja ara fora d’ús per l’ampliació del col·lector de la Diagonal.
En canvi, es reobrirà al trànsit el passeig de Sant Joan en sentit ascendent coincidint amb l’inici de la reforma del tramvia. També s’habilitarà un carril addicional al carrer Aragó, entre Marina i Sardenya.
Poll MakerFinalitzades aquestes obres, quedaria pendnet el tram barceloní de Verdaguer a Francesc Macià, que les previsions més optimistes –molt– situen a finals del 2027, però el cert és que ni tan sols hi ha calendari. Quan sigui una realitat, la reforma de la Diagonal amb el pas del tramvia reduirà significativament l’espai als cotxes i ampliarà les àrees per a vianants, bicicletes i zones verdes.